Gotlänningen Tomas och bohuslänningen Maria träffades på ICA-toppen vid Högfjällshotellet när de båda jobbade där under säsongen -95/96. 1998 flyttade de till Sälen permanent och Tomas blev butikschef på ICA i Tandådalen. Några år senare hamnade han på ICA Lindvallen och 2003 tog han slutligen steget till att ta över ägandeskapet över butiken och Maria tog ett uppehåll i sina studier till lärare. Uppehållet är bestående än idag och kommer med all sannolikhet att vara det även framöver.
Anledningen är parets satsning på en sprillans ny butik: ICA Supermarket strax bredvid rondellen som leder in till Lindvallens skidområde. Själva huset byggs av ICA fastighetsbolag, men Tomas och Maria satsar mellan 20-25 miljoner från sitt eget bolag. De har hållit på länge och de berättar att de varit hyggligt lönsamma. Nu känner de att de vill göra denna satsning, oavsett pandemi eller inte. Man måste våga, annars vinner man inte – det är ett av deras motton.
– Coronaparametern fanns inte med i beräkningarna från början. Vi tappade hela påsken och vi går in i en osäker vinter, så visst hade det känts bra att kunna satsa mer i början. Vi kommer inte att slå på stora trumman direkt, vilket vi förmodligen gjort om det inte varit för Corona, säger Tomas.
Egentligen skulle den nya affären byggts redan förra året, men planerna ändrades. Efter över sju års planerande är de nu äntligen igång. Butiken byggs enbart av svenskt virke och blir, enligt vad de vet, den första livsmedelsbutiken i Sverige i miljöklass guld, vilket går väl i hand med Tomas och Marias hållbarhetstänk när det gäller sortimentet.
– Vi har en uttalad affärsidé att det ska finnas ett stort utbud av ekologiska varor i vår butik och med den nya ytan så får vi större möjligheter att ta in ett större och mer varierat sortiment av dessa varor. Hos oss ska man i så stor utsträckning det går erbjudas olika alternativ: ett billigt, ett marknadsledande och ett ekologiskt, säger Maria
De lokala varorna som erbjuds är en del av sortimentsstrategin och ligger dem varmt om hjärtat.
– Vi vill ha så många lokala leverantörer som möjligt. Det gäller bara att hitta dem och kunna säkerställa matsäkerheten, fortsätter Maria.
Den rymliga byggnaden, som för övrigt har en imponerande takhöjd, gör att varorna blir mer lättillgängliga, det blir lite enklare att hitta helt enkelt. Färskvarulinjen får större plats, den manuella delikatessdisken utökas och spelbutiken tar plats i lokalens ena hörn. Tomas och Marias satsning innebär att de kommer att ha öppet alla dagar, året runt. För dem kommer därför Skistars sommarsatsning väldigt lägligt.
– En sådan här satsning måste ha ett helårsflöde, Det räcker inte att ha en säsong från december till påsk. Här i Sälen måste vi hitta en högre lägsta nivå när det gäller handeln och den tror vi kommer i och med sommarsatsningen.
Tomas är uppvuxen på en bondgård på Gotland. Han gillade inte att så fort man var ledig från skola och annat så skulle man hjälpa till hemma på gården. Dessutom plöjde han alltid snett. Som 15-åring började han jobba på ICA och entreprenören i honom föddes. Att styra över sin egen tid, att sätta sin egen prägel på saker och att få en variation i arbetet – det är vad han gillar med att jobba som egen företagare. Dessutom är det en bra fördel att ingå i ICA-kollektivet och få ett starkt stöd därifrån.
Hur gick det med Bondgården då?
– Jo, brorsan plöjde rakt, så han tog över, skrattar Tomas.
När Tomas och Maria öppnade sin butik vid Experium för 17 år sedan var de själva de enda två helårsanställda. Då kunde de ha anställningsintervjuer i fikarummet, men nu får det inte plats eftersom de kommer vara ett 40-tal anställda, varav 16-20 på årsbasis, plus extrapersonal.
– Det är svårare den här gången för allt är så stort, men vi tycker om utmaningen. Ska vi fortsätta att jobba på ICA i 20 år till så vill vi att det ska hända saker. Vi vill inte stå still och trampa, det vore nästan som att backa och då skulle vi hamna på efterkälken – vi vill utvecklas!
Under året som gått har de märkt att stamkunder som äger hus i fjällen har varit på plats allt oftare. Delvis beror det förmodligen på pandemin, men de tror att det också kan vara en trend rent allmänt att folk använder sina hus i fjällen mer och mer under sommarhalvåret.
Förutom den nya butiken kommer de att driva en liten, liten närbutik inne på Experium, som ska tillgodose dem som inte har tillgång till bil under sin vintersemester. De kommer själva att jobba i både kassa och spelbutik under den kommande säsongen. Något som de ser mycket fram emot och utbrister:
– Det känns riktigt roligt och framför allt häftigt!
ICA-paret, om vi får kalla dem så, slår upp portarna till sin nya butik den 26 november.
FAKTA OM BUTIKEN:
Total yta: 2.100 m2. Säljytan är ca 1.400 m2.
14 kassor: 4 vanliga, 8 självutcheckning och 2 i förbutiken där det kommer finnas spel och pizza
Parkeringsplatser: 352 st. De ser även möjligheten att anlägga parkeringar för skoter, då leden går precis utanför byggnaden
Leverans: Butiken kommer att erbjuda både online-drive-through och hemleverans
Öppettider: 7-22 året runt