Med hjälp av pengar från Tillväxtverket har Malungs IF startat projektet ”Destination Malung” vars syfte är att synliggöra Malung som en ort där det finns många och fina förhållanden för ett aktivt friluftsliv under sin semestervecka eller semesterhelg. Målsättningen är att öka antalet besökande som övernattar på orten, med framför allt längdskidåkning som dragplåster.

Från början var tanken att det mesta skulle utgå från längdskidåkningen, men ganska snart insåg man att Malung bör framhäva allt man har att erbjuda. Därför lade man till cykling, vandring bland de moment man vill marknadsföra. Sammantaget bildar dessa en bra bas för en aktiv semester. Malin Ymell har anställts i sex månader för att driva projektet.

– Vi har så mycket mer att erbjuda i form av fritid, utflyktsmål och kultur. Att få vara en del i att synliggöra detta är en ära, säger Malin.

Hon fortsätter:

– Längdskidåkningen har en lång tradition i bygden och förutsättningarna och engagemanget för att skapa ett starkt fäste för längdskidåkningen finns. Utvecklingen med att skapa bra förutsättningar på skidstadion och hela området kring sportfältet har skett över lång period och det förbättras hela tiden. Folk som besökt oss tycker att vi har bland de bästa skidspåren i Sverige och då pratar vi inte bara om miljön utan även om kvaliteten på spåren.

Destination Malung vill locka besökare som stannar på orten i flera dagar för att åka längdskidor, vandra, cykla och kanske paddla?

Den ökande medvetenheten kring betydelsen av träning och hälsa i vardagen gör att projektet ligger i tiden, menar Malin som har varit aktiv i projektet sedan mitten av september.

– Det är en kort tid för ett sådant här stort projekt men föreningen och kommunen har förhoppning om att vi kan fortsätta och utöka Destination Malung i framtiden. Just nu får vi lägga en bra grund för att kunna bygga vidare när nya tider kommer och pandemin blåst över.  

– Det är klart att det har varit otroligt svårt att få riktig snurr på projektet under rådande omständigheter, men vi har gjort det vi kan. Vi har undersökt målgrupperna och tagit fram ett par paket som vi tror kan passa dem. Det handlar om en tjejhelg och en teknikhelg för längdskidåkare. Dessa togs dock fram före att de skärpta restriktionerna kring corona trädde i kraft, så nu vet vi inte om de går att genomföra. Meningen var att de skulle ha ägt rum i januari och nu får vi göra det i ett format som kan funka i nuvarande läge, säger Malin.

Kring idrottslivet i hela kommunen finns erfarna idrottare, tränare och ledare som kan bidra till att projektet lyckas, hoppas man. I kommunen finns också ett par idrottsgymnasium och inom den alpina grenen är det till och med ett av landets främsta.  

Under hösten har Malin inte bara undersökt målgrupper, hon har även gjort en trendspaning där hon tittat på vilka substitut som finns på andra ställen och sökt reseanledningar och argument i Malungs favör. Förutom paketen har också några tänkbara framtida arrangemang utkristalliserat sig.

– Att anordna en hälsomässa i januari för att samordna alla aktiviteter som vi har i kommunen är ett förslag och det finns också tankar om fler lopp och kringarrangemang runt Skinnarloppet som skulle involvera hela familjen och göra att besökarna stannade mer än en natt. Skinnarnatten med nattskidåkning till exempel. Kanske kan man orda en ”Skinnarcup Vinter”, vi har ju en inomhushall för fotboll… Tankar kring Triathlonlopp finns också där man kan simma i älven, springa runt viken och cykla i skogen – kanske kan det kallas Skinnarcampen, funderar Malin.

Malin Ymell är projektanställd för att driva "Destination Malung". Det har varit en tuff start för projektet med en parallellt aktiv pandemi.

I takt med att sportfältet förbättras och byggs ut ökar chanserna till fler arrangemang och aktiviteter där. En framtida simhall skulle vara pricken över i:et.

Att kapaciteten för att utveckla attraktiva arrangemang och reseanledningar till Malung råder det ingen tvekan om i projektet och boendet för de tilltänka gästerna är också uttänkt. De som inte får plats på det hotell och de andra officiella boendealternativ som finns på orten ska kunna bo hemma hos privatpersoner, precis som gäster gör när de besöker Dansbandsveckan eller Vasaloppsveckorna.

– Parallellt med att projektet och arrangemangen utvecklas handlar det mycket om att visa att vi finns och där spelar naturligtvis sociala medier en stor roll. ”Destination Malung” är aktivt på Instagram, Facebook och har givetvis en egen hemsida. Vi gillar och delar allt vi orkar och med kommuninnevånarnas hjälp att göra samma sak kan vi nå ut brett, till hela landet, säger Malin. Låt oss alla hjälpas åt att göra Malung känt för allt vackert och fint som finns här i vår underbara kommun!