Under det senaste året har begreppet coronaeffekt myntats. Effekterna kan vara både av positiv och negativ karaktär. I de fall de är positiva handlar det ofta om att människor letat och hittat nya vägar att göra saker på, eller att helt nya idéer har fötts. För någon som jobbar med reklam ligger det nära till hands att vara intresserad av olika medier och varumärken. Alltså föll det sig ganska naturligt, enligt honom själv, för Jojje Pettersson att studera och lära sig mer om ljudmediet podcast genom att starta en egen podd, när han fick mer tid över till annat. Det var givet från början att podden skulle handla om varumärken och varför inte göra premiäravsnittet om ett av de största inom sportbranschen – JOFA från Malung.
Jojje driver till vardags reklambyrån ”Landet” med säte utanför Ludvika. Antalet jobb minskade i och med att coronan var ett faktum.
– Som kreatör tar man vara på den tiden för att utvecklas och lära sig nya saker. Podd och ljudbaserad kommunikation kommer att växa och bli ännu större. Jag ville lära mig att producera i poddformat. Det bästa sättet att lära sig något är att göra det, så jag experimenterade lite för mig själv. Podd är lite som en blogg fast i ljudformat, det blir som ens lilla barn som man är rädd om och har svårt att släppa, men jag var tvungen att publicera det första avsnittet för att få feedback, även om det kändes läskigt just då.
Att det första avsnittet, som släpptes i slutet av november förra året, handlar om varumärket JOFA är ingen slump.
– Jag bor i Dalarna och här är varumärket känt, samtidigt som det har en bra historia. Jag tror också det ligger mycket nostalgi i varumärket då många förknippar det med barndomen och fritidsaktiviteter. Man har en positiv bild av det redan från början. Jag var också nyfiken på varför det inte längre fanns någon produktion kvar på plats i Malung.
Förmodligen tänkte Jojje rätt när han valde varumärket JOFA till premiäravsnittet, det genererade många lyssnare på kort tid och blev populärt. Innan inspelningen trasslade han sig igenom en hel del research och så småningom fick han kontakt med tidigare VD:n Johnny Martinsson, produktutvecklaren Leif Skottheim, liksom tidigare hockeyspelaren Håkan Södergren.
– Alla var mycket trevliga att prata med och jag insåg att det finns en oerhörd stolthet till JOFA i hela bygden runtom Malung. Alla jag varit i kontakt med pratar gladeligen om det och det är så väl förankrat överallt.
Inspelningarna med Johnny, Leif och Håkan gjordes i oktober och november över telefon och därefter redigerades de av Jojje till en berättelse, en liten dokumentär. Jojje ville att formatet skulle vara lättsamt så att många kan ta det till sig. Intervjuerna i podden varvas med Jojjes gedigna bakgrundshistoria, en del ”mellanrumsmusik” och radioklipp från den berömda VM-finalen i hockey 1962, när Sverige spelar mot Kanada och pucken ”gliiiiiider in i mål”. På knappa halvtimmen hinner lyssnaren (varav undertecknad är en) få en god bild över historien bakom varumärket och vad det var som gjorde att det blev och fortfarande är så stort. Ej heller det är någon slump. Om nu någon trodde det.
– Jag fick en stor respekt för vad de gjorde i och med produktionen av podden. JOFA har präglat en stor del av friluftslivet, inte bara i Sverige, utan i hela Europa och till viss del även USA.
Efter premiären har fler och fler upptäckt podden ”Varumärket” och antalet lyssnare ökar för varje avsnitt. I dagsläget är det några tusen, varje gång något nytt varumärke ”släpps”. Det tar tid att bygga upp en podd på grund av den stora konkurrensen. Hittills har han hunnit med att avverka sju olika varumärken.
– Det senaste avsnittet, som handlar om Melodifestivalen, blev jättepopulärt. Jag gör avsnitten tillsammans med andra och de har ett eget intresse av att sprida den. De som lyssnar på ett avsnitt väljer ofta att prenumerera så de inte missar nästa.
Bland de varumärken som har ett eget avsnitt i podden kan nämnas Trangia, Pucko & Halv Special, Folkvagn och Snowracer. Just nu arbetar Jojje med ett avsnitt som släpps i april.
– Häromdagen pratade jag med självaste Fröken Ur, som nästa avsnitt handlar om. Det kändes märkligt, men roligt! Det har funnits fyra Fröken Ur under åren, den första satt faktiskt och svarade i telefon.
Att göra de små minidokumentärerna tar väldigt olika lång tid, beroende på hur mycket research som behöver göras och om det är enkelt eller svårt att få tag på de olika intervjuobjekten. Avsnittet om Melodifestivalen tog ungefär en vecka att göra, effektiv tid, medan det dröjde ett par månader innan avsnittet om Volkswagen kunde färdigställas.
– Poddar blir mer och mer välproducerade. Jag lägger ned rätt mycket tid på mina program, jag vill inte att de ska vara rena samtalspoddar, jag vill ha ett mer bearbetat ljudmaterial. Nu när Spotify, Acast och Apple blir egna poddkanaler tror jag att de mindre ofinansierade poddarna kommer bli färre. Det blir än svårare för oss små producenter som inte har någon finansiering bakom, att slå oss in i djungeln.
Jojje är övertygad om att podden som fenomen kommer att öka ytterligare i popularitet. Rent ljud är det enda du kan lyssna på samtidigt som du gör någonting annat: städar, tvättar, lagar mat eller vad det nu kan vara. TV-mediet kommer att få konkurrens.
– För mig är podden ”Varumärket” en win-win-situation. Jag får lära mig hur man gör och jag får samtidigt grotta ned mig i det jag är intresserad av.