Alltsedan hon tog studenten för drygt tio år sedan har Linda Antonssons dröm varit att driva en egen butik. Hon har varit snubblande nära under de senaste fyra åren då hon jobbat som butiksansvarig på Vasacenter i Transtrand, men nu har hon äntligen valt att ta det berömda steget och bli sin egen, på riktigt. Under nästa vecka slår hon upp portarna för den egna butiken ”Fashion OnFlow” i Sälengallerian.
Än så länge gapar väggarna vita och tomma i hennes lokal. Skyltfönstren är täckta av brunt papper och på golvet råder ett ordnat kaos av klädställningar, skyltdockor och galgar. Nästa vecka däremot kommer det att se helt annorlunda ut, då skall det vara ordning och stilren inredning.
– Slutresultatet av inredningen här inne är inte så långt bort som det ser ut, ler Linda brett. Jag ska klä väggarna med panel, måla och göra iordning ett provrum. Sedan är det bara det roliga kvar – att inreda och packa upp varor!
Linda säger sig vara ”Fröken Leopard”, vilket också kommer att synas i butiken, men hon avslöjar inte hur.
Butiken blir, som namnet avslöjar, en modebutik. Här ska kunderna kunna hitta ett basutbud av både dam- och herrkläder. Det ska vara vardags- och festkläder, med betoning på vardag, som passar allas plånbok.
– Trenden just nu gör det lite svårt att avgöra vad som är vardag och vad som är fest, de två kategorierna flyter mer och mer ihop. Just nu är det till exempel inne att ha högklackat till mjukisbyxor.
Hon har fått önskningar om att ha barnkläder.
– Tyvärr är lokalen för liten för det, än så länge. Jag skulle också vilja ha skor, jag älskar skor! Men i så fall vill jag ha många skor och det får inte plats.
Att välja att starta en butik mitt i en pandemi med rådande restriktioner och en dalande ekonomi i fler branscher kan te sig lite vågat för en del, men Linda har svar på tal.
– Blir det någonsin rätt tid för saker och ting? Man måste börja någonstans. Förhoppningsvis kommer det fler turister än vanligt kommande säsong, så vem vet – det kanske är helt rätt tid att satsa?!
Hade det inte varit för att det råder brist på lokaler i dalgången och uppe på fjället så hade hon förmodligen startat tidigare. Dessutom gör inte Linda satsningen helt på egen hand. Hon gör det tillsammans med sin sambo Jonas som driver Sälens kanotcentral. Där var ett högt tryck i somras och nu väljer de att återinvestera i Lindas butiksprojekt. De kommer att dela på sysslorna under vintern – Linda sköter butiken och Jonas tar hand om webbshopen.
– Jag tror att man måste ha en webbshop om man ska ha en butik år 2020, för att hänga med. Den är öppen 24 timmar om dygnet, året om. Riktigt lika mycket kommer inte den fysiska butiken att vara öppen, men ändå sex dagar i veckan.
Linda kommer att jobba ensam i butiken och den mängd arbete som då kan uppstå är inget hon räds.
– Nej, nej! Jag är arbetsnarkoman och älskar att jobba! Att jobba fyra timmar på en lördag är nästan som att var ledig för mig.
När det gäller en sak tillstyrker hon ändå att det är tråkigt att öppna just i pandemitider. Det handlar om invigningen. Som inte kommer att inträffa.
– Jag önskar att jag kunde, men butiken är för liten, smittorisken skulle bli för hög om det blev 50 personer här inne. Kanske kör jag en utlottning bland de som handlar första veckan, det beror lite på. Jag hoppas också på att kunna anordna en kunddag framöver istället, när jag nu inte kan ha någon invigning.
”Fröken Leopard” har jobbat i butiker i Sälen i närmare tio år och får ofta höra att det som saknas i Sälen är kläder som inte ”kostar skjortan”. Hon vill bidra till att utrota det uttrycket.
– Här ska alla kunna ha råd att hitta något. Man ska kunna komma hit och spontanshoppa en tröja, utan att det brinner i plånboken. Kanske att jag kommer ligga någon 50-lapp över de stora kedjornas priser. Men då är kvalitén bättre här, säger hon.
Handel med sportkläder blir nu ett minne blott för Linda och hon tror inte att hon kommer sakna det.
– Sportkläder är inte det roligaste att sälja tycker jag. Mode och konfektion är mer inspirerande för mig. Butikslokalen bredvid mig är just nu tom och jag hoppas på en bra ”granne” där så att Centrumhuset åter får ett flöde av folk som vill besöka dess butiker.
Om hon får snurr på verksamheten och pandemin lägger sig, är ett av sommarens mål att starta en pop-up-butik.
Var?
På Dansbandsveckan i Malung.