Trolle och Trolla är syskon och födda i Trollsterhusgrottan som ligger precis intill pisten ”Grottbranten”, mitt i skidanläggningen. De blev något förvånade när Kläppens grundare Per Eriksson en dag för 20-talet år sedan traskade omkring utanför grottöppningen. Till en början var de tveksamma när han berättade om sina planer, men ändrade sig ganska snabbt och idag är de jätteglada över att vara en högst väsentlig del av Kläppens familjekoncept.
Utanför Trolle och Trollas gård i barnområdet på Kläppen sitter ett par barn och tittar på vad som händer mellan husen. Trollens skratt och det kärvänliga småtjafset hörs på håll. Trolla drar i Trolles svans.
– Det var inte jag!
– Men, vem var det då? Det finns ju ingen annan här?!
– Det var han! säger Trolla och pekar rakt in i skogen.
Trolle tittar dit, men ser givetvis ingenting.
– Ha, ha – lurad! skrattar Trolla och sedan jagas hon runt, runt husen av Trolle.
Barnen knäpper efter ett tag på sig sina skidor och drar vidare ned mot våffelstugan.
Trollen och deras kompisar som är på plats just denna dag går över tröskeln till trollens hus och som i ett trollslag förvandlas de till: Stina Rundberg och Ebba Skoog. De är utbildade skådespelare/musikalartister och delar tillsammans med Jonatan Nettréus på rollerna som Trolle & Trolla denna säsong. En säsong som är så långt från alla andra som det går att komma, i alla fall för teatergänget som även innefattar regissör, musikproducent, sångansvarig, koreograf, maskör- och perukmakare.
Under sex veckor i höstas jobbade de intensivt med att repetera in alla säsongens 7 olika föreställningar och långt innan dess, redan i maj började regissören Isac Victor att jobba med säsongens nya manus och musikstycken.
– Säsongen 2017/18 fick jag i uppdrag av Fredrik (sportchef på Kläppen) att utveckla konceptet med trollen, från att vara maskotar som spelades av skidlärare och liftvärdar till att bli någonting mer. Man efterlyste ett tydligt upplägg där trollen skulle levandegöras och få en personlig integritet. Vi valde att gå teatervägen, säger Isac.
Hela gänget har jobbat hårt med att få till karaktärerna så att barnen får upplevelsen av att de utan tvekan faktiskt ÄR troll och att den visionen håller vid alla möten mellan dem och barnen. Det var alltså ingen slump att trollslaget för någon minut sedan inträffade efter att vi gått över tröskeln och inte innan.
– Vi har skapat en värld där barnen sugs in och man får lära känna trollen. De är självklara invånare på Kläppenberget numera. Barnen är lyhörda och vi har fått fin respons, fortsätter Isac.
Varje år skrivs nya manus med ett moraliskt dilemma, som är tänkt att ge möjlighet till reflektion, till de som vill. En av förutsättningarna för att visionen ska bli verklighet är de högst väsentliga skådespelarna.
– Första året funderade vi mycket på till vilken nivå vi skulle ta det. Skulle vi ha gymnasieutbildade skådespelare, eller skulle vi sätta ribban ännu högre? Vi bestämde oss för att köra hårt från början och har sedan starten haft yrkesutbildade skådespelare/musikalartister med tidigare erfarenheter. Vi har haft tur och idag lockas etablerade skådespelare att jobba hos oss – den här säsongen hade vi 50 sökande till en roll. Det hade jag aldrig kunnat drömma om för fyra år sedan! Det fanns inte på kartan att vi skulle få det gensvaret från kulturvärlden, säger Fredrik Stenmalm, sportchef på Kläppen.
Skådespelarna opponerar sig å det bestämdaste när de rättar Fredrik och menar att det inte alls handlar om tur. I deras bransch är de vana vid att gå på auditions, men mindre vana vid att deras kollegor refererar till dessa som ”jättebra”. Sedan Kläppens satsning på att utveckla sitt barnkoncept startade är det dock detta ord som nämns om just deras auditions – att de är jättebra!
– Den auditionprocess jag upplevde här på Kläppen är den bästa någonsin! Vi som var här blev sedda som människor och inte ”bara” som skådespelare. Efter min audition lyckades jag också röna ut att många som jobbat här tidigare gärna kom tillbaka och gjorde fler säsonger, vilket var skönt att höra – det tyder på att det är ett bra ställe att jobba på, säger Ebba.
Skådespelarna upplever att de blir tagna på allvar av den övriga personalen och att de inte behöver kämpa för sina behov som skådespelare. De tror sig ha bra villkor jämfört med liknande tjänster i deras bransch.
– Som Trolle och Trolla känner vi att vi är lika viktiga här på Kläppen som alla andra. Vi är få som jobbar med teaterdelen, men ändå är vårt arbete väsentligt för helheten på anläggningen och det känns jättebra, säger Stina.
Alla är rörande överens om att Kläppen varit generösa och låtit kreativiteten vara fri när det gäller att utveckla barnkonceptet. De känner av en angelägenhet och en vilja att man vill låta konceptet växa och utvecklas. Den transparensen de upplever från sin arbetsgivare är för dem ovärderlig.
– I vanliga fall måste det kreativa ofta kämpa för att nå fram, men i detta fall går det mesta medströms, sammanfattar Isac.
Den spännande resa som påbörjades säsongen 2017/18 fortsätter oförtrutet framåt, trots att man i år med högsta sannolikhet inte får spela en enda av de föreställningar som man repeterat för i över en och en halv månad. Detta naturligtvis på grund av pandemin då man inte får ”orsaka” folksamlingar.
– Det är såklart jättetråkigt, men ingenting vi styr över. Trolle & Trolla kommer kunna träffa gästerna på plats ändå. Kläppenberget är som sagt deras hem och barnen kommer få möjlighet att träffa och umgås med trollen i små grupper. De är såklart ledsna över att inte få stå på scenen och möta barnen där, eftersom det bästa de vet är att berätta sina historier och bjuda in barnen i deras värld, säger Fredrik.
Förutom att man inför varje säsong skriver nya föreställningar utvecklar man även trollens klädsel, peruker och smink, allt för att de ska se så realistiska ut som möjligt. Teatergänget jobbar varje år tillsammans med att finslipa varje föreställning utifrån Isacs manus.
– Det blir såklart aldrig perfekt från början men med hjälp av skådespelarna rättar man till det sista, det händer något med teatern när man väl är på plats i rätt miljö och Stina, Ebba och Jonatan kommer upp på scenen. Det ska alla ha en stor eloge för att de kan hantera tre roller samtidigt. Att gå in och ut ur roller med knappt någon paus är inte det lättaste man gör som skådespelare – det kräver kompetens och erfarenhet, konstaterar Isac.
På vägen ut ur trollens hus inträffar förvandlingen igen. Precis utanför dörren står nämligen ett par barn med sina föräldrar och tittar på scenen. Vips börjar Trolle och Trolla att kasta snöbollar på varandra och sekunderna senare tumlar de nedför backen i pudersnön, fullt upptagna med att kivas och ta med barnen in i deras värld.
Stina Rundberg: Skådespelare
Har spelat Trolle och Trolla i tre år. Stina är utbildad skådespelare vid Kulturama i Stockholm. Andra halvan av året arbetar hon inom daglig verksamhet med teaterinriktning i Kungälv. Hon tillhör även teaterkompaniet ”Klustret” som framför barnföreställningar.
Ebba Skoog: Musikalartist
Ebba gör sitt första år som Trolla. Hon kommer från Boden och är en av få anställda på Kläppen som kommer från Sveriges nordliga delar. Hon har utbildat sig till musikalartist på Musikalakademin i Umeå och har tidigare arbetat på Norrlandsoperan i Umeå.
Jonatan Nettréus: Musikalartist
Jonatan är utbildad musikalartist vid Stockholms musikalartistutbildning och jobbade som Trolle säsongen 18/19. Säsongen 20/21 gör han comeback – ”jag ville återvända till denna fantastiska plats, trots att jag är en storstadsråtta!” Jonatan sysslar även med kortfilm under namnet ”Vanmakt film.”
TROLLE & TROLLAS OLIKA TEATERFÖRESTÄLLNINGAR FRÅN 2017/18 FRAM TILL NU
Sagan om människotrollet
Trolle & Trolla får mystiskt besök
Oordning och reda på Trollgården
Trundle och Kastartrollet
Trolle träffar människan Per
Trolle & Trollas show
Trolle & Trollas Vintersaga
Trolla vill åka sidor
Trolle & Trolla hittar ett hem