På grund av coronapandemin kommer julhandeln i år att bli annorlunda. Näthandeln förväntas slå nya rekord. Ökade beställningar på nätet gör att fler kommer att behöva hämta ut sina paket. Vi har besökt ett par av de paketutlämningsställen som finns i kommunen för att se hur de förberett sig inför detta.
På ICA Supermarket i Malung är man ombud för PostNord och man har infört en rad förändringar för att kunna säkerställa en trygg miljö för de som ska hämta sina paket. John Öhrnell är butikens ägare:
– Vi måste skapa bra och säkra flöden i butiken, inte bara för paketutlämningen, utan även för vår utlämningsservice när det gäller matvaror, såväl som för hela butiken i stort. Den här veckan drar julhandeln igång på allvar och vi kommer att få hjälp av Rotary som kommer att stå i entrén och påminna större sällskap om att det räcker att en person går in i butiken och lotsa dem till rätt plats direkt om de ska hämta paket.
Sedan i mars har John och hans personal haft stenkoll på flödet i butiken, baserat på antal inslagna köp i alla kassor. De kommer att redovisa denna statistik på sin facebooksida framöver för att kunderna ska kunna se när det är som mest och minst folk i butiken, så de kan välja den tidpunkt som passar bäst för dem att handla.
– Mellan klockan fyra och sex på eftermiddagar, då det oftast är som störst tryck på postutlämningen kommer vi att ha en disk för detta ändamål på vår lastkaj, på baksidan. Ser vi att det krävs kommer vi att utöka dessa tider. Målet är att sprida ut kunderna så mycket vi kan över dagen.
Något som kunderna själva kan göra för att underlätta uthämtningen av paket är att förbereda sig väl hemma genom att använda PostNords app, där de kan legitimera sig i förväg, via sitt bank-ID.
– Gör man det så blir uthämtningen beröringsfri, det enda vi då behöver göra är att scanna en QR-kod i kundens telefon och sedan räcker vi över paketet – det går mycket fortare än normalt. De som har beställt varor för utkörning eller för avhämtning kan välja att få sitt postpaket i samma leverans, så i praktiken finns det fyra sätt att hämta sina paket: I butiken, vid lastkajen, vid vår drive-in bakom butiken eller via vår utkörning.
När paketen anländer till butiken läses de in i systemet omedelbart, vilket inte var fallet tidigare. Skulle det mot förmodan bildas kö inne i butiken har man förberett för möjligheten att dela upp kön i minst två olika. Detta är dock inte ett troligt scenario då man numera har fem mobila utlämningsutrustningar mot tidigare en.
– Vi kommer att fixa denna utmaning tillsammans med kunderna och jag vill uppmana dem att försöka hämta sina beställda paket så snart som möjligt, då det underlättar för att våra lagerplatser inte ska bli fulla, så vi får utrymmesbrist. Jag tror att detta kan bli ett problem för butiker i större städer. Ett annat sätt att hjälpa oss här i butiken är att använda våra snabbkassor, när man handlar.
Personalen i butiken bär sedan förra veckan också visir för att både de och kunderna ska känna sig tryggare.
På OKQ8 i Malung har man utlämning för Schenker och DHL.
– Inför Black Friday förutspådde man en ökning av paketleveranser med 60% och veckorna före jul tror man att det blir 30% mer paket än våra ”normala” veckor. Vi har sett en ökning på 50% redan nu, säger Annika Olofsson, platsansvarig vid butiken i Malung. Idag (måndag) kommer 90 paket att anlända till oss och det är dubbelt så mycket som normalt. Det blir troligen ännu fler senare i veckan när alla Black Friday-beställningar anländer.
I butiken finns handsprit vid in- och utgångar, inklusive avståndsmarkeringar på golvet. En extra dator är förberedd så de kan lämna ut paket på två ställen, istället för ett, vilket varit fallet fram tills nu.
– De allra flesta brukar hämta sina paket efter jobbet, mellan klockan fyra och sex. Vi har öppet ända från klockan sex på morgonen fram till klockan tio på kvällen, så kan man hämta sina paket före jobbet eller efter halvsju-tiden på kvällen så är det att föredra i dessa tider, säger Jenny Hellström som är butiksbiträde på OKQ8.
Både Annika och Jenny tycker att de märker att folk har blivit bättre på detta med att endast en person i sällskapet bör gå i butiken, vilket är glädjande.
– Vi måste alla hjälpas åt, både som butik och som kund, för att det ska bli en säker hantering under de närmsta veckorna. Vi försöker hjälpa till med att leverera de allra största paketen genom en dörr på baksidan. Och är man osäker på någonting som har med utlämningen att göra, då ska man höra av sig till oss, så hjälper vi till, fortsätter Annika.
Precis som på ICA är utrymmet begränsat, så uppmaningen om att hämta sina paket så snart som möjligt gäller även här. Likaledes är det en god idé att här förbereda sig genom att på förhand legitimera sig i appen ”Mina paket”, för en snabbare och mer effektiv hantering när man väl är i butik.
– Ytterligare ett sätt att hjälpas åt är att vi uppmärksammar varandra på att hålla avstånd, det skadar inte att bli påmind lite då och då, det är så lätt att glömma eftersom vi inte är vana vi det. Tillsammans hjälps vi åt att ta oss igenom detta! avslutar Annika.