Årets Sälenmässa, den andra i ordningen, arrangerades under lördagen och söndagen inne på och utanför Högfjällshotellet. Hela 4000 besökare, varav många stugägare, letade sig fram till mässan vilket ledde till ett konstant högt tryck i mässmontrarna, till alla utställares glädje.
Mässan var mycket lyckad med både nöjda besökare och nöjda utställare. Antalet utställare hade ökat jämfört med förra året och i år deltog runt 50 stycken. Besöksantalet uppgick i fjol till runt 3000, och hade alltså ökat med över 30%, något som arrangörerna: Företagarna Malung-Lima-Sälen, givetvis är nöjda med och de lovar därför en fortsättning nästa år. Projektledare Josefine Matsson berättar om de gemensamma utställarmiddagarna som hölls på både torsdag och fredag kväll:
– Tack vare dessa kommer utställarna närmare varandra, mässan blir alltså inte bara till för besökarna. Utställarna får också en chans att lära känna varandra och nätverka. Många av dem hittar ett utbyte med varandra sinsemellan.
Snickarbjörn, bland annat känd från TV4s ”Äntligen Hemma”, var på plats för att delge både besökare och utställare om finurliga tips och trix i hemmet. Andra råd, tips och fina erbjudanden kunde man hitta i de många montrarna. En av utställarna var Daniel Andersson, från Öjeprodukter:
– Jag var med på mässan förra året och redan då var den bra, men i år var den faktiskt ännu bättre och jag hade ännu fler besök! Jag har haft ett konstant högt tryck i min monter från början till slut. Jag fick bra koll på vilka besökarna var förra året och kunde välja att promota produkter som jag visste att de var intresserade av. Det var roligt att kunna visa dem produkter som jag gillar och tror på och jag fick ett kvitto på att vi tänkt rätt – vi hade ett erbjudande på champagneglas och sålde över 1500 stycken och då var det ändå vissa som blev utan.
Daniel hade en av sina leverantörer med på mässan, en mycket van utställare och även denne lovordade arrangemanget. Han instämde i att det var mycket folk och inte vilka besökare som helst – det var intresserade besökare. Tillsammans konstaterade att mängden besökare är inte alltid avgörande, utan även besökarens intresse för produkterna och tjänsterna som erbjuds, men på Sälenmässan har man lyckats pricka in både och.