Detta reportage är ett samarbete med tidningen Sälenweekend, nr. 5 2020/2021.

Sälenweekends utsända testpiloter, undertecknad med kollegan Isabell, drog till Torsby en dag i mitten av maj för att äntligen prova det vi hört så många prata om de senaste åren, skidtunneln i Torsby. Vi är båda vana skidåkare och hade laddat med rejäl frukost och enligt uppmaning både skin- och vallningsskidor i bagaget. Med vetskap om tunnelns 12 meter höga nivåskillnad och en stigning på 25 meter per varv spände vi ganska sturska på oss bindningarna – fler höjdmetrar än så har man lätt klarat av flertalet gånger – hur svårt kan det vara, liksom?

Skidtunneln i Torsby är landets första och invigdes 2006. Den mäter 1,3 kilometer, är 8 meter bred och har 2 preparerade spår för klassisk åkning och en skatebädd i mitten. I år firar alltså Torsbys skidtunnel 15 år, något de hoppas kunna uppmärksamma i sommar, om restriktionerna tillåter.

Hur länge man åker i skidtunneln väljer man helt själv. Det finns åkpass för 1 timme, 3 timmar, olika antal dagar och årskort. Foto: Isabell Ehnlund

Högsäsongen för tunneln är från september fram till dess det går att åka skidor utomhus, på natursnö. Under en riktigt hektisk oktoberdag kan det cirkulera över 500 åkare in och ut genom entrén, men 300 personer inne samtidigt är mer lagom. Dock inte under pandemin, naturligtvis.

– Totalt har vi runt 30 000 gäster varje år, varav fler än vad många tror, kommer på sommaren. Fördelningen mellan svenskar och norrmän ligger uppskattningsvis på cirka 60%/40%. Under en högsäsongsdag kan det tvärtom vara övervägande norrmän, till och med så mycket som 80%/20%. Stora norska klubbar som besöker oss kan vara över 100 personer, säger Therez Söderberg, vikarierande platschef på Torsby Skidtunnel & Sportcenter.

Therez Söderberg, vikarierande platschef på Torsby Skidtunnel & Sportcenter. Foto: Isabell Ehnlund

Klimatet inne i skidtunneln håller en konstant temperatur på ca -3 grader, men kör du med fästvalla ska du valla för lite varmare än så. De 3 000 kubikmetrarna konstsnö håller kylan tack vare kylrör under snön och kylaggregat på utsidan som kyler ned den luft som ventileras in i tunneln.


– Snön producerar vi med snökanoner i januari och februari. Den får ligga och vila i någon månad innan vi transporterar bort den gamla från tunneln och ersätter med den nya. Processen med ”snöbyte” tar ungefär tre veckor. Under sommaren spårar vi ungefär en gång i veckan, men under högsäsong blir det ofta tre gånger i veckan, berättar Therez.

Foto: Isabell Ehnlund

Isabell och jag ger oss iväg. Början av banan är flack och staktagen känns lätta. Trots att vi kunnat åka längdskidor ända fram i maj, i Sälenområdet, känns det ändå härligt att åter få stå på skidor. Känslan är som att åka inne i ett rör, lite märkligt men ingen klaustrofobisk känsla, då ”röret” är gigantiskt. Efter hundratalet meter börjar en fin slakmota där pulsen, helt planenligt, går upp. Efter toppen av backen går det inte helt oväntat, utför.

Foto: Isabell Ehnlund

Många är vi kanske som sett området där tunneln ligger när vi swishat förbi på E45:an, på väg till eller från fjällen och tänkt – där inne är det väl inte så kuperat, det finns ju inga synliga höjder? Vi hade fel. På de tolvhundraåttiosju metrarna som tunneln sträcker sig finns både branta, flacka, långa och utmanande upp- och nedförsbackar. I vissa av utförslöporna går det till och med så snabbt i de avslutande kurvorna, att ena skidan reflexmässigt åker utanför spåret för att ploga och sänka farten. I uppförsbackarna förstår man varför Therez rekommenderade att lägga på ett ordentligt fäste – det var liksom inte så ”bara” som vi trodde. Men ack så nyttigt för kroppens skidåkarmuskler och så roligt! Efter några varv är vi nöjda och inser att man ju faktiskt inte behöver åka alla backar upp och ned, man kan snurra runt på endast de flacka partierna om man vill ha ett lite snällare träningspass… En regel som man emellertid alltid måste följa är att hålla höger.

Nåväl. Efter skidåkningen tar Therez med oss på en liten rundvandring i anläggningen och vi blir varse om att skidtunneln och dess kringliggande områden har så mycket mer att erbjuda än skidåkning. Så ofantligt mycket mer!

Foto: Isabell Ehnlund

I direkt anslutning till skidspårens startområde i tunneln hittar vi en skjutvall där skidskyttar kan lägga an sina bössor och träna skytte, förutom när den lilla skridskobanan som ligger mitt i skottlinjen, är öppen för lek och isglädje. Bakom skjutvallens vägg ligger ett testcenter som används flitigt av Torsbys skid- och skidskyttegymnasiums elever, liksom av flertalet landslag och privatpersoner som besöker Torsby Skidtunnel & Sportcenter.

– Våra gäster är en blandning av klubbar, privatpersoner, elit, motionär, nybörjare och turister. En del förbokar och en del gör spontanbesök, vilket är möjligt eftersom man inte behöver ha med sig egen utrustning, man kan hyra, fastslår Therez.

Rullskidbanan är 4 kilometer och försedd med elljus. 177 kilometer av alla MTB-leder ingår i Biking Värmland. Förra året användes ett nytt konstsnösystem som är effektivare och bättre än det gamla. Tack vare detta kunde man den gångna vintern ha konstsnöbana utomhus, med elljus, öppen redan 1 december och under vintern fanns 5 kilometer konstsnöspår att fara fram på. Foto: Isabell Ehnlund

Utomhus passerar vi fjolårets stora nyhet på området som ännu inte invigts på grund av pandemin, men användes ändå under förra sommaren – den nybyggda cykelparken; två pumptracks i olika svårighetsnivåer och en mjukare flowtrail, perfekt för de kortaste benen att trampa runt i. Bredvid banorna ser vi ytterligare banor för padel, boule, rullskidor och frisbeegolf. Therez pekar längre bort mot Valbergets fot där vi ser en kombinerad längdskid- och skidskyttestadion, mountainbikeleder och vandringsleder. För den som vill ta sig fram med hjälp av karta och kompass har OK Fryksdalen lämpligt nog placerat Naturpassets kontroller i bergets sluttning. När vi är tillbaka till entrén känner vi att vi skulle stannat några timmar till…eller kanske nätter, så vi kunnat prova allt – det ser spännande och inspirerande ut!

Foto: Isabell Ehnlund

– Det här är visserligen mitt jobb, men jag älskar det här området. Detta är min tillflyktsort när jag vill hitta på något med barnen. Vi kan fylla bilen med utrustning och sedan göra vad vi vill här: cykla, gunga, åka rullskridskor och på vintern blir det skidor och slalom i vår lilla backe som har en liten lift som drivs ideellt. I vintras var det full rulle här på helgerna, uppger Therez.

Inom skidtunnelns verksamhet ryms givetvis olika utbud av kurser, både grupp- och privatlektioner. För tillfället är grupperna väldigt små på grund av Corona, men planen är att de ska växa igen så snart restriktionerna släpper. Kurserna kan vara allmänna eller mer specifika, exempelvis skate, stakning, åka i nedförsbackar eller liknande. Genomgående är att instruktörerna är mycket vana och duktiga skidåkare. Gemensamt har de stor tävlingserfarenhet, brinnande skidintresse och över 1 000 instruktionstimmar i ryggen.

För den som vill hålla koll på sina varv i tunneln rekommenderas att ladda ned appen ”Torsby Skidtunnel” – då missar man inget! Skidtunneln stänger för säsongen sista februari och under mars – april byts snön ut och servicearbeten utförs. Man har sedan helgöppet från och med maj och från juni är den öppen hela veckorna. Foto: Isabell Ehnlund

Med den brokiga skara av gäster som Therez och hennes kollegor får träffa har de med åren fått en och annan, låt oss säga ovanlig, fråga.

– Det har hänt att folk kommit hit och trott att man kan åka slalom i tunneln. Vi har också vid några sällsynta tillfällen fått påpeka för en gäst att man inte kan åka längdskidor med gympadojor, man måste ha pjäxor. Jag fick en gång frågan om vallan skulle ligga under hela skidan, ända från översta spetsen…då hänvisade jag dem in till vår skidshop för experthjälp, skrattar Therez.

Nybörjare eller proffs – alla är välkomna till skidtunneln i Torsby. Den som tillhör den senare kategorin och vill ge sig själv en riktig utmaning kan ge sig på att åka ett helt Vasalopp i tunneln… Då är det 72 varv som gäller.

Foto: Isabell Ehnlund