Det har väl knappast gått någon förbi här i dalgången att Rörbäcksnäs blivit ett populärt tillhåll för cykelburna fantaster. Då pratar vi inte om klassiska velocipeder, utan om mountainbikes. Från att man trevande stakade ut de första lederna 2007 har man idag ett ledsystem som innefattar närmare 120 kilometer skogscykling, i alla fyra svårighetsnivåer.

Mats Johansson och Svante Halvarsson är pappor till de allra första lederna. De fick en förfrågan från byalaget i Rörbäcksnäs om att ”göra någonting av” det stora antalet stigar som fanns i skogarna runtom byn.

– Vi hade båda cyklat mycket mountainbike under ganska lång tid. Jag tycker det är spännande att cykla på stigar, jämfört med att cykla på väg, det händer något hela tiden. Det blir en naturupplevelse också.

Foto: Jenny Eriksson

Stigar finns över hela landet – vad är det som är så speciellt med dem här i Rörbäcksnäs?

– När du cyklar mountainbike så räcker det inte bara med fina stigar, det måste finnas en vettig runda också. Här fanns ett stigsystem redan från början där vi med enkla medel kunde sammanlänka dem, så det blev rundslingor. Utöver det så är underlaget på sandiga tallhedar och sandåsar, som är unika i cykelvärlden, otroligt fint och det finns få inslag av sankmark.

Foto: Mats Johansson

På de få ställen där det är sankmark finns spång utlagd. Den andra stora framgångsfaktorn för Rörbäcksnäs cykelleder är skyltningen, tror Mats.

– Vi var tidigt ute med att skylta lederna. Även om de första skyltarna var väldigt enkla med en laminerad utskrift fastspikad på en träplanka, så fanns de där och de var tydliga. Jag tror att det har varit och är väldigt uppskattat. Vi var också ute tidigt som cykeldestination över huvud taget och vi kunde erbjuda något annat än downhill, vi hade en terräng där alla kunde åka, inte bara de som är proffs.  

2011 var Rörbäcksnäs delaktiga i att starta Biking Dalarna. Den skyltning som nu finns på lederna följer den skyltstruktur för cykelleder som finns över hela Dalarna. Det är enkelt att känna igen och tyda för alla cyklister.

Idag är det Rörbäcksnäs IS (RIS) som ser till att lederna utvecklas och underhålls. Vid cyklingens start- och målområde, precis bakom skolan i byn, har man därför etablerat en kiosk under sommartid. Där brukar ungdomar från byn sommarjobba. Här kan man även gå på toa och om man inte har en egen cykel kan man hyra en. I slutet av maj anordnas varje år en fixardag där en massa frivilliga hjälps åt för att preparera lederna och samlingsplatsen, inför säsongen.

Parkeringen vid samlingsplatsen har varit full många dagar i sommar. Den har inte räckt till så man har utökat parkeringarna till ytterligare två stycken. Foto: Mats Johansson

– Samlingsplatsen är en annan anledning, tror jag, till varför Rörbäcksnäs är så populärt – trots att byn ligger avsides. En familj där medlemmarna ligger på olika svårighetsnivåer kan cykla en bana i sin nivå och sedan återsamlas de på samlingsplatsen när de är klara. Sedan kan de köra en vända till och kanske prova på en lite svårare nivå, eller ta sig an nästa runda tillsammans.

Foto: Jenny Eriksson

Under fixardagen i år satte man upp en mätare för att kunna se hur många som använder lederna. Med tanke på coronapandemin fanns en oro att det skulle komma färre besökare denna sommar. Det gjorde det inte. Tvärtom.

– Jag läste av mätaren häromdagen, då visade den på 40 940 passeringar. Jag gissar att det varit runt 1000-1200 passeringar de dagarna vi har haft flest besökare, helt galet! En passering kan också vara någon som promenerat förbi mätaren. En person kan ju ha passerat fler gånger, men ändå. Parkeringen har varit full och mer därtill. Den har fått utökats till hela skolgården och ytterligare en äng, som ligger bortanför byns ICA-butik. Det har varit runt 100-150 bilar, varje dag.

Foto: Mats Johansson

Blir det inte trångt ute på lederna när det är så många här samtidigt?

– Nej, det är det som är det fina! Ledsystemet är stort så att alla får plats, utan att det känns trångt. Vill man springa eller gå på lederna så går det också bra, men då rekommenderar jag att man lämna hörlurar hemma. Man måste kunna höra om det kommer en cyklist bakom, så man kan stiga åt sidan.

Något man saknar i byn med tanke på den enorma besöksutveckling man haft, tack vare cyklingen, är boende till de som vill stanna över flera dagar. Det finns ett värdshus och privata stugor att hyra, men det är långt ifrån tillräckligt.

– De flesta bor på någon av anläggningarna på fjället, men vi skulle ju gärna kunna erbjuda dem att bo här. Tyvärr brann också den restaurang som fanns här ned förra året och det var väldigt, väldigt synd. Där har butiken här i byn tagit upp stafettpinnen och erbjuder bland annat nygräddade pizzor.

Det finns många fina tallhedar runtom Rörbäcksnäs. Foto: Mats Johansson
Upplevelsen på lederna blir bäst om man har en riktigt mountainbikecykel. Foto: Jenny Eriksson

Att cykla på lederna är kostnadsfritt än så länge, men tycker man att det är bra får man gärna swisha ett bidrag så RIS kan fortsätta med underhålls- och utvecklingsarbete. Byaföreningen och RIS har i sommar, med hjälp av Högskolan Dalarna, undersökt folks betalningsvilja för cyklingen och de väntar nu på resultatet. Det kan tänkas att man i framtiden inför en ledavgift, precis som en del längdspår idag har en spåravgift.

– Jag tror att det funnits 50 cyklar om dagen att hyra här i sommar och vid många tillfällen har det varit fullbokat. Jag är inte förvånad. Här finns något för alla – från nybörjaren som aldrig provat på, till den erfarne MTB-cyklisten som letar efter så kallade singel tracks. Det har vi åtskilliga mil av här. Alltså inte kilometer utan mil. Att cykla här är ett utmärkt sätt att uppleva genuina, gamla skogsstigar fast man kanske inte gillar vandring, ler Mats.

Startplatsen ligger bakom skolan. Här finns bra information om de olika lederna. Foto: Jenny Eriksson

Tidsaxel

2007      Mats Johansson och Svante Halvarsson får en förfrågan från Rörbäcksnäs byalag om att göra                   någon form av cykelleder runtom byn

2008     Tre leder med en mycket enkel skyltning fanns klara.

2011     Ytterligare leder skapades och lederna ”på Näset” blev en del av Biking Dalarna.

2020    Tio leder i alla svårighetsnivåer (grön, blå, röd och svart) slingrar sig genom skogarna i byns
             omgivningar. Cykeluthyrningen har öppet hela sommaren och även under hösten om intresset
             och beställningar finns.

Foto: Jenny Eriksson

Mats Johansson. Cykelfantast som ursprungligen kommer från Rönninge, söder om Stockholm. Han började säsongsarbeta i Sälen 1989 och är fast boende i Hundfjället sedan många år tillbaka. Här är han i färd med att dika ur leden.

Mats höjdpunkter på lederna

Finaste rundan:
Byrundan. Den är kort, grön (enklaste svårigheten) och underskattad. Rutinerade cyklister kanske ratar den av den anledningen, men de missar något. Känner man till leden så vet man att det går det att gena så rundan blir perfekt.

Finaste platsen: Kvarnberget. Utsikten över fjället är fantastisk!

Foto: Jenny Eriksson

Cykelleder i Rörbäcksnäs

Grön nivå:
Siktån, 2 km
Byrundan, 20 km
Näsingen, 19 km

Blå nivå:
Högåsen, 3 km
Storstein, 3 km
Kalugapasset, 15 km

Röd nivå:
Rörbäcksnäs-Hundfjället, 18 km
Örsjöleden, 10 km
Vallsjörundan, 32 km

Svart nivå:
Skogsätraleden, 6 km