Unga Malungsföretagare tog SM-guld

Unga Malungsföretagare tog SM-guld

Som student på det ekonomiska programmet på Malung-Sälen gymnasieskola ingår det i utbildningen att driva ett UF-företag (UF: Ung Företagsamhet), under sitt sista studieår. De som vill kan under sitt ”UF-år” tävla i flertalet olika kategorier inom företagande; bästa monter, bästa affärsidé, bästa produkt och så vidare. Två av studenterna i Malung; Wilma Ehnlund och Sanna Ljungberg har hunnit med att ställa upp i flera tävlingskategorier med sitt företag ECObox UF – med den äran! De har redan vunnit två priser. Innan jul vann de andra pris i tävlingen ”Årets logotyp”, i Dalarna. I fredags offentliggjordes det att de vunnit tävlingen ”Årets webbsajt”, i Sverige.

Björn Hartig Lead SEO Specialist på Visma Spcs, som sponsrar tävlingen, konstaterade vid publiceringen av vinnarna på Ung Företagsamhets site:

– Det finns en tydlig och genomgående röd tråd där många bidrag har goda möjligheter att nå fram med hjälp av Google.

Tävlingen var uppdelad i två kategorier Årets webbshop och Årets webbsajt. Tjejerna från Malung kammade alltså hem högsta pallplatsen i den senare kategorin och vann därmed 3000 kronor och en timmes rådgivning med Björn Hartig. De förklarar anledningen till varför de tror att de vann:

– Det handlade inte bara om hur siten ser ut och hur den navigeras. Vi tror att de fokuserat mycket på hur man har använt sig av SEO-ord och metataggar, som gör att sidan hamnar högt upp i Googlesökningar, vilket gör att folk lättare hittar den. Man skulle också lämna in en text där man förklarade hur man tänkt vid uppbyggnaden.

Förutom att Wilma och Sanna lade mycket tid på att få till en snygg och stilren sida, samtidigt som den skulle vara lätt att hitta på, fokuserade de mycket på just sökoptimering (SEO Search Engine Optimization). Och det lönade sig.

Sanna Ljungberg och Wilma Ehnlund är tjejerna bakom ECObox UF, som i fredags fick reda på att de vunnit den nationella tävlingen inom UF: "Årets webbsajt".

Företaget som tjejerna driver heter ECObox UF och säljer ekologiskt nedbrytbara take-away-förpackningar till företag, gjorda av restprodukter från sockerrör och majs. Båda varianterna är nedbrytningsbara och återbrukningsbara.

– I den som är gjord av rester från sockerrör och ser ut som papp kan man exempelvis plantera i när dess funktion som take-away-förpackning är över. Den andra varianten som är gjord av restprodukter av majs kan diskas efter användning, bara man inte har för varmt vatten så den smälter och sedan användas till att förvara till exempel sylt, sås eller sallad i.

I sitt arbete med UF-företaget har tjejerna ägnat en stor del av tiden till att hitta den produkt som kändes exakt rätt för dem. Det visade sig inte vara det enklaste.

Take-away-förpackningarna är ekologiska och tillverkade av rester från sockerrör, respektive restprodukter av majs.

– Vi ville dels hitta en produkt som ingen annan tidigare hade haft så att den stack ut, dels var det viktigt för oss att produkten skulle vara miljövänlig och hållbar. Själva idén till produkten grundar sig egentligen i att skatten på plastpåsar höjdes så kraftigt i höstas. Då sa jag, mer eller mindre på skämt att: ”Vi kanske ska bli återförsäljare av miljövänliga ekokartonger i vårt UF-företag”, berättar Wilma.

Och på den vägen blev det. När de väl landat i en produkt som de var nöjda med gällde det att hitta en leverantör som uppfyllde deras krav. Det visade sig inte heller vara så lätt som de trodde.

– Eftersom vi går sista året på gymnasiet skriver vi samtidigt våra gymnasiearbeten, plus att vi haft mycket distansundervisning, så vi insåg att vi inte skulle ha tid att tillverka produkten själva och definitivt inte i några större mängder. Dessutom ville vi ha ett sortiment med fler varianter, så vi kunde nå en bredare målgrupp. Vi kontaktade flera stora företag utan att få napp innan vi kom på det lokala alternativet Öjeprodukter, berättar Sanna.

– Daniel Andersson på Öjeprodukter var direkt med på noterna och visade oss förslag när vi berättat våra tankar och de krav vi ställde på produkten. Han har hjälpt oss jättemycket på flera vis, men bland annat har han gjort det möjligt för oss att inte behöva stå med ett lager – vi beställer bara det antal vi säljer, säger Wilma.

Med sin logotype tog de hem andra pris i tävlingen "Årets logotype", i Dalarna.

På sin resa mot att skapa företaget har de delvis fått hjälp och goda råd från nära och kära som besitter kompetenser inom grafisk formgivning, prissättning och produktion av webbsidor. Hur ska man till exempel veta vad som är ett skäligt pris på sin produkt, om man inte har någon erfarenhet av prissättning?

– Vårt primära mål har inte varit att tjäna så mycket pengar som möjligt. Vi har velat promota miljö- och hållbarhet med hjälp av vår produkt. Vi ville ha en produkt som vi i slutändan kan stå för.

I dagarna har de fått sin första lokala kund och målet är att hitta minst en till. Kanske kan den PR som vinsten nu ger dem vara till hjälp? De hoppas det i alla fall. Deras take-away-förpackningar är något dyrare än de ”vanliga”, men de lägger stor vikt vid att förklara varför det är ett bra alternativ att byta. Bara en sådan sak som att skatten höjts på plastpåsar, förklarar de – vad är det som säger att den inte höjs även på andra plastförpackningar inom en överskådlig tid? Lägg därtill att konsumtionen av take-away har ökat markant under pandemin.

Framsidan av den vinnande sajten.

Eftersom tävlingen de vunnit innefattar UF-företag från hela Sverige kan Wilma och Sanna titulera sig SM-vinnare. Deras guld var det första för i år som hamnade i Dalarna. En hel del tävlingar återstår och Malungstjejerna funderar på att ställa upp i ytterligare några.

– Tävlingen ”Årets hållbara företag” känns som att den borde passa oss. Eventuellt ställer vi upp i ytterligare någon. Tävlingarna ”släpps” på UF s hemsida med jämna mellanrum. I morgon presenterar vi vår pitch för juryn inför tävlingen ”Årets UF-företag”, i vår kommun.

Oftast vinner man först en lokal eller regional tävling och går vidare till en nationell final. Hur mycket tid man lägger ned på tävlingar och sitt företagande över huvud taget, väljer varje företag själv. Under normala förhållanden hålls UF-mässor över hela landet där företagen får visa upp sig, ett väldigt populärt moment som årets UF-företagare tyvärr går miste om, men eventuellt blir det en regional digital dala-mässa i mars. Det återstår att se om det blir några fler priser till Malung-Sälen då.

Elin Gunnarsson är skolans UF-samordnare och hon lovordar tjejernas tävlingsinsats:

– Det är otroligt roligt att de vunnit pris inte bara i en, utan i två tävlingar, så klart! Det är ingen slump, de har jobbat hårt för detta. Jag tycker också de är ett bra exempel på att UF inte alltid behöver handla om att man ska sälja så mycket som möjligt. Man kan lyckas också genom att delta i tävlingar eller genom att man har ett budskap som man vill nå ut med, som i Wilma och Sannas fall. Man växer både som person och företagare genom att driva UF-företag, det gäller bara att hitta sin grej.