För snart två år sedan konstaterades, vid en ordinarie besiktning, att bron i Torgås hade en nedsatt bärighet på grund av sprickor i brons bågar. Bron stängdes helt och under våren förra året revs den för att börja återuppbyggas, på land, i slutet av 2020. I natt var det så äntligen dags att lyfta bron på plats över Västerdalälven. Nattens brolyft involverade 18 personer.

Till detta krävdes fyra lyftkranar av olika storlekar och en specialbyggd SPMT-vagn. Den största kranen kan lyfta 600 ton, följt av en på 500 ton, 250 ton och en mindre ordinär mobilkran. Totalt väger bron 178,5 ton. Det tog cirka 5 timmar att få bron på plats.

Foto: Karin Gustafsson

Karin Gustafsson och hennes familj är närmsta grannar till bron med bara 75 meter mellan husknuten och brofästet, på västra sidan av älven.

– Vi hade hört att lyftet skulle ske under dagen igår och då var det febril aktivitet både på bron och vid sidan av. Det var folk och bilar överallt, på båda sidor av bron, som ville beskåda lyftet. Men tydligen blåste det för mycket, så det blev inget lyft.

Karin och dottern Johanna hade första parkett i natt när det historiska brolyftet gjordes.

Under kvällen mojnade vinden och Karin och hennes familj märkte hur fler och fler strålkastare och andra lampor började lysa och återigen blev det rörelse hos både människor och maskiner. Till sist började de stora kranarna röra sig och det var dags!

– De drog igång vid midnatt. Det var riktigt spännande att se hur de fyra olika kranarna samarbetade! De var oerhört duktiga på att få ihop de olika momenten, så att allt flöt på. Jag var vaken fram till klockan tre sedan gav jag upp, men gubben var upp och såg dockningen vid kvart över fyra.

Foto: Björn Gustafsson

På en skala 1 till 10 – hur skönt ska det bli när bron är klar?

– På en skala från ett till tio? Femton! Det går inte att beskriva hur skönt det ska bli! Visst vänjer man sig vid mycket, men det är allt mycket som krånglat till sig. En av våra döttrar går på gymnasiet i Vansbro. Vi ser busshållplatsen på östra sidan, men måste skjutsa henne till Lima för att hon ska kunna åka buss. Vår yngsta dotter spelade fotboll, men hon slutade då det blev för komplicerat med skjutsningen.

Till hösten beräknas bron vara i bruk så att både fotgängare, cyklister och bilister ska kunna använda den igen. Karin tycker det är skönt att se att brons utseende blir likt den gamla, bortsett från att den kommer att bli röd, till skillnad från den gamla som var grå.

– Bron är ett landmärke och det är därför bra att man kommer att känna igen den som den var. Det är också bra att de behållit så mycket runtomkring. De gamla stenarna vid brofästena är desamma som tidigare.

Foto: Björn Gustafsson

Har ni som bor så nära störts mycket av arbetet med bron?

– Vi trodde att vi skulle bli mer störda än vad vi blivit. Det vibrerade en del när de skakade ur armeringsjärnen ur betongen, när de pålade och när planen norr om bron vältades, men det var ändå ok. Innan de började så installerades en vibrationsmätare i vårt hus för att de ska kunna se om vårt hus tagit stryk eller inte, när hela bygget är klart.

Jesper Olsson är projektledare för bygget och berättar om nästa steg:

– Nästa steg är att sätta dit form som vi kan bygga vägen på. Mellan stålbalkarna lägger vi ett regelverk av virke som bär upp formen. Sedan kläs bron in med formplyfa och därefter är det dags för armering.


FAKTA
Bron är 65 meter lång och 10 meter bred.
Den innehar högsta bärighetsklassen BK4.
Fordon med en totalvikt på upp till 74 ton kan färdas över bron när den är klar.
Brons livslängd är beräknad till 120 år.