För ett och ett halvt år sedan började hon jobba i kassan på Hemköp i Malung. Åtta månader senare började hon jobba med butikens e-handel och blev senare ansvarig för densamma. För tre veckor sedan fick hon reda på att hon var nominerad och med i finalen, som en av fyra, till utmärkelsen ”Årets medarbetare” i Hemköpskedjan i Sverige – en utmärkelse som inte hade en aning om att den existerade. Igår deltog hon i en livesänd, digital gala och när vinnaren offentliggjordes var det sitt eget namn hon hörde läsas upp. Nicole Norrgård från Malung var inte alls beredd på det.

Flera av landets stora butikskedjor har varje år en egen gala i början av februari där vinnare i olika kategorier utses, så även Hemköp. Galan föranleds av ett nomineringsförfarande med efterföljande juryarbete. I Nicoles fall visade det sig vara hennes chefer Anders och Pernilla, som nominerat henne. Nomineringar kan dock komma från vilken annan medarbetare som helst. Normalt sett är galan ett uppskattat event i Stockholm, med allt vad en gala innebär. Dock inte i år.

– Visst hade det varit roligt att åka på gala, men de säger att jag kommer att få åka dit nästa år istället. Det ser jag fram emot, säger Nicole där hon går runt på grönskasavdelningen och plockar dagens e-handelsordrar.

Nicole var under fredagen som vanligt igång och packade kassar till de ordrar som kommit in via e-handelstjänsten.

Under gårdagen fick hon ta emot blommor och bubbel från butiken och hon hoppas på att få ett inramat diplom framöver, från den centrala Hemköpsorganisationen. Att hon skulle vinna var inget hon trodde.

– Nej, verkligen inte! Det var väldigt oväntat, men såklart superkul! De övriga nominerade var från Stockholm tror jag och jag trodde att någon av dem skulle vinna. Det var jätteroligt att ”lilla Malung” fick vinna.

Varför tror du att just du vann?

– Jag vet egentligen inte. Det verkar som det är viktigt att man har ett positivt mindset. Jag är glad och positiv av naturen och så gör jag det där lilla extra tydligen, men det är inget jag tänker på. Jag bara är sådan – jag är mig själv. För mig är det här med e-handeln mer än ett jobb. Jag gör det inte för att jag måste, jag gör det för att jag vill! Om jag måste komma in tidigare någon dag, eller gå senare – det gör mig ingenting.

Till sin hjälp har hon en liten dator som är fäst på armen, där hon ser alla beställningar.

Nicole arbetar med allt som har med butikens e-handel att göra. Denna handel har ökat enormt under pandemin. Precis före jul hade de väldigt många e-handelsordrar, sedan minskade det något, men nu ökar det ständigt igen. Utlämningen av ordrarna sker på olika vis; vid kassan, kajen, entrén på butikens övervåning, eller via hemleverans. Vid hemkörning är det Nicole som knackar på dörren hos kunden.

– Jag har lärt känna våra stamkunder väldigt väl. Ofta har jag fått en relation med dem redan på telefon och sedan får jag även träffa dem personligen när jag åker hem till dem.

Det hon uppskattar allra mest med sitt jobb är variationen. Det inträffar nya utmaningar nästan dagligen och hon lär sig hela tiden nya saker. Ibland uppstår tekniska problem som hon måste lösa och det triggas hon av.

Har du eller ska du fira utmärkelsen?

– Ja, ikväll ska jag fira med svärföräldrarna, vi ska äta middag och i morgon ska jag fira med mina föräldrar, så det blir en riktig firarhelg! avslutar en strålande glad Nicole.

NICOLE NORRGÅRD, 20 år
Arbete: E-handelsansvarig på Hemköp i Malung.
På fritiden: Det blir en del tid på gymmet och ute i naturen.
Bor: Med sambon i lägenhet, i Tällbyn.
Tidigare arbeten: Stugavsynare på fjället och frukostvärd på hotellet.
Framtid: Vill gärna resa och se sig om i världen.