Gymnasieelever fick annorlunda uppgift: Skapa en fiktiv demonstration!

Bilden ovan: Unsplash.

Några av de klasser som läser engelska på Malung-Sälens Gymnasieskola fick för ungefär en månad sedan en spännande och lite annorlunda uppgift av sina lärare Kim Paunia, Martin Perjos och Linnéa Magnér. Uppgiften bestod i att skapa en fiktiv demonstration om ett valfritt, aktuellt ämne i den engelskspråkiga världen. Uppgiften innefattade informationsinsamling, källkritik, strategiskt upplägg, finansiering, eventuella motdemonstranter, säkerhet, innehållsplanering och sist, men inte minst – en muntlig presentation. Givetvis på engelska.

– Först läste vi om den stora demonstrationen ”March on Washington” som ägde rum i USA 1963, där Martin Luther King höll sitt berömda ”I have a dream”-tal. Därefter fick de i uppgift att skapa sin egen demonstration, utifrån dagens perspektiv, berättar Kim Paunia.

Eleverna fick inleda med att helt fritt skriva en berättande text om sitt valda ämne. Kim och Martin kryddade dessutom uppgiften lite extra genom att smyga in ett tävlingsmoment: De som, av eleverna själva, röstades fram till respektive klass bästa presentation skulle få presentera sin idé inför en jury med imaginärt riskkapital. Tre vinnare, till vilka juryn skulle skänka sina pengar, skulle utses.

Lärare i engelska på gymnasiet: Martin Perjos och Kim Paunia. På bilden saknas Linnéa Magnér.

Sagt och gjort. Eleverna gick hem och filade på ämnen, letade fakta, förberedde och övade, övade och övade lite till på sina presentationer. Finalister röstades fram och äntligen var det dags för final…

– Jag var livrädd, både när jag skulle hålla presentationen inför klassen och inför juryn, säger Elin Folkesson, som utsågs till en av de tre vinnarna i finalen. Det värsta var när jag nervöst stod och tuggade på en pepparkaka i väntan på resultatet, säger Elin.

Finalister engelska 6: Hampus Ström, Emma Sahlin, Elin Folkesson (vinnare) och Engla Blom.

Hon får delvis medhåll av Anton Jugard och Konstantinos Ljungberg Loizon, som även de lyckades övertyga juryn om att just deras demonstrationer var värda att satsa på. Det var nervöst, men i olika grad, inför klassen och inför juryn. Alla tre anser att det var ett stort arbete att ta sig an och att tävlingsmomentet faktiskt betydde en hel del.

– Det gjorde att det blev lite mer action, än vid en vanlig presentation. Man vill ju vinna, så det blev mer motiverande att jobba med det, skrattar Anton.

I början var det trixigt att förstå hur de egentligen skulle göra, men det redde ut sig allt eftersom tiden gick. Det var viktigt för dem alla att hitta ett ämne som de kunde stå för under presentationen, både för att det skulle kännas genuint och för att det då skulle vara lättare att hitta argument.

Finalister engelska 7: Leonard Malmgren, Anton Jungard (vinnare) och Adam Lindow. Ytterligare en finalist var Rebecka Aarnseth som deltog via länk.

För Konstantinos blev George Floyd en stor inspiration.

– Jag valde att rikta min demonstration mot polisbrutalitet i USA. George Floyd blev dödad av onödigt polisövervåld. Jag visste en del innan, men har nu lärt mig att jag är än mer emot det och jag skulle gärna engagera mig i att jobba mot det. Det gällde att hitta nyanserade fakta så det blev trovärdigt. Det var inte helt lätt, trots att det fanns mycket att leta bland.

Anton hade valt att prata om yttrandefrihet, eller snarare avsaknaden av den, i vissa av världens länder.

– För oss i Sverige är yttrandefrihet en självklarhet. Men det uppmärksammas för lite att folket i vissa länder, fortfarande år 2020, inte ens vet om att det existerar, då de lever i starka diktaturer. De lever under förtryck och jag har lärt mig hur de förhåller sig till det och även lite om hur de skulle kunna agera för att komma ur det.

Elin hade valt ett globalt problem.

– Ska världens länder kunna lösa problemet med klimatförändringar och liknande globala problem behöver vi först fördela de ekonomiska resurserna, så att det faktiskt är möjligt att göra något åt alla problem. Jag valde därför att min demonstration skulle handla om de ekonomiska ojämlikheter som råder runtom vårt jordklot.

Finalister engelska 5: Emma Dismats Bertilsson, Konstantinos Ljungberg Loizon (vinnare), Johan Philip. Finalister var även Ida Backman och Iris Andersson Öijen, som deltog via en förinspelad presentation.

Under tiden de jobbat med presentationerna har de ställts inför olika utmaningar, avhängigt av sina olika ämnen. Någon har haft svårt att hitta fakta, andra inte, men gemensamt för dem är att de jobbat mycket självständigt och använt internet som en huvudkälla för information. Många timmar har lagts ned från uppdragsstarten till färdig presentation. Och sedan finslipning inför finalen.

Elin, Anton och Konstantinos är eniga om att den här uppgiften har gjort dem till bättre presentatörer – övning ger färdighet. Tävlingen gjorde att de gav det lilla extra. De skulle gärna jobba mer med denna typ av redovisning.

– Ja, jättegärna! Det är mycket roligare att presentera ett arbete muntligt, än att skriva några sidor om ett ämne och sedan klicka på ”skicka in”. Det känns som att man i en muntlig presentation blir mer aktiv och engagerad. Jag tränar inte in presentationen ordagrant utan utgår från stödord, det funkar bäst för mig, säger Anton.

Konstantinos gör lite annorlunda.

– Jag tränar in presentationen så jag känner mig trygg, men det gör att jag kan improvisera om det behövs. Jag har aldrig lagt ner så mycket tid på en uppgift som den här gången. Det är klart man vill ha bra betyg, men tävlingen gav ändå lite extra motivation, säger Konstantinos

Som medlem i juryn kan undertecknad intyga att alla tre levererade. Med bravur. De var pålästa och engagerade, samtidigt som de var närvarande och lade fram sina tydliga argument både på ett visuellt och övertygande sätt. Lägg därtill att de gjorde det på engelska. Juryn hade inga större problem med att bestämma var de skulle satsa sina låtsasslantar.

Uppenbart är att denna uppgift har bidragit till just dessa och säkert även flera av deras klasskamraters engagemang i en samhällsfråga. Till och med så mycket att de skulle kunna tänka sig att jobba vidare med den i verkligheten. Även om de kanske inte startar en egen demonstration i morgon, så kan de tänka sig att vara en del i ett större engagemang, där fler människor ingår. De har lärt sig hur de skulle kunna gå till väga om lusten en dag faller på att starta en egen variant av ”March on Washington”, i en något mer lokal fråga.

Vad var då vinsten, kanske någon undrar…? Det var förstås ära och berömmelse! Men som bonus vann de även fika till sina respektive klasser (inklusive lärare) och varsitt presentkort på en lokal restaurang, vars specialitet är italienska platta bröd, som inför gräddning täcks med olika pålägg.