Pistmaskinen anlände till Sälen i söndags för att under denna vecka provköras vid SkiStars anläggningar i Tandådalen och Hundfjället. Modellen är en HUSKY eMOTION från tillverkaren Prinoth och är, än så länge, en protoyp. Efter sin världspremiär i Sälen kommer den att testas på ytterligare några andra ställen, innan den fraktas tillbaka till Italien där den kommer att vidareutvecklas och färdigställas. Prinoth hoppas och tror efter de första dagarnas tester med positiva resultat, att en mindre serie ska kunna erbjudas till försäljning inför säsongen 2021/2022.

Daniel Händemark från Björbo gör sin femte säsong som pistmaskinsförare i Sälen. Han är en av de som fått testköra den nya, givetvis glänsande gröna, maskinen:

– Den är oerhört mycket starkare än de andra maskinerna vi har i samma storlek. Man märker det speciellt när man ska schakta snön framåt, den orkar mycket mer. Man kan flytta en större mängd snö på kortare tid.

Daniel Händemark har fått testköra den nya, i flera bemärkelser gröna, maskinen.

Daniel pistar oftast de svarta pisterna med hjälp av en vinschmaskin och ljudnivån i den går inte att jämföra, menar han.

– I den här maskinen behöver man inte skrika när man pratar över radion och man hör helt plötsligt ljudet av lite gnissel i dörrar och lister istället för motorn.

Per Granås är ansvarig för lifter och pister hos SkiStar och han förklarar den låga ljudnivån:

– Det enda man hör från den här maskinen är ett mekaniskt ljud som man aldrig kommer bort ifrån. Det uppstår när fräsen slår mot mattan. Skillnaden mellan fossila bränslen och eldrivna är också att de maskiner som använder el inte behöver varva upp – de är starka från det att man startar dem.

Åtta timmars laddning ger tre timmars körning.

Hela SkiStars maskinflotta drivs sedan fem år tillbaka på HVO-bränsle, vilket innebär att koldioxidutsläppen minskat med 70%. Målet är att vara helt fossilfria år 2027. Den typ av pistmaskin som testades idag kommer inte att kunna ersätta alla nuvarande maskiner, men leverantörerna jobbar i dagsläget på ytterligare prototyper med alternativa drivmedel, som till exempel vätgas.

– Att ersätta alla nuvarande maskiner med denna lilla eldrivna variant, som är avsedd till att användas vid spårdragning och pistning av mindre backar, vore som att ersätta en buss med en personbil, därför måste vi hitta fler alternativ för vår övriga maskinpark. Idag finns totalt 18 pistmaskiner i vår verksamhet i Sälen, fortsätter Per.

Det tar cirka åtta timmar att ladda maskinen och då kan den användas i tre timmar.

– Det betyder att vi kan få ut 6 timmars körning per dygn. Det är att jämföra med en pistmaskin som drivs på diesel och på en dag släpper ut lika mycket koldioxid motsvarande 15-20 personbilar. I vår flotta drivs dock, som sagt, alla fordon på HVO100, sedan fem år tillbaka.

Fanny Sjödin, Per Granås, Daniel Händemark och Petra Hallebrant (PR- och kommunikationschef SkiStar).

Enligt SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, stod utsläppen från pistmaskinerna för 70% av skidanläggningarnas totala utsläpp under 2019/2020. Omställningen i hela skidbranschen har redan börjat. Sedan 2018 har utsläppen från de 200 skidanläggningarna minskat med 40 procent, framför allt genom övergång till biodiesel i pistmaskinerna. Även snötillverkningen har blivit mer energieffektiv. Idag behövs bara en sjundedel så mycket el för att tillverka samma mängd snö som det gjorde för fyrtio år sedan.

– Vi kommer att kunna erbjuda våra gäster en mer klimatneutral skidåkning, avslutar Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.

"Väggen" kommer inte att pistas av den nya eldrivna maskinen. Därtill krävs större kraft.

Fakta om elpistmaskinen HUSKY eMOTION

  • 100% eldriven pistmaskin
  • Lättaste pistmaskinen på marknaden som endast väger 7 ton
  • effekt: 270 HK (200 kW)
  • Batteri: 190 kWh