Naturvårdsverkets projekt Klimatklivet beviljar bolaget Västerdala Terminal och Järnvägsspår AB 7,7 miljoner kronor i stöd för att vidareutveckla virkesterminalen i Malungsfors. Pengarna ska användas för att bygga ut virkesterminalen med stickspår och loadplatelastning av sågat virke.
Det innebär bland annat att Fiskarhedens Trävaru AB kommer att kunna transportera gods i containrar från virkesterminalen i Malungsfors och vidare ut i världen.
– Det här är ett kliv i vårt hållbarhetsarbete att framöver kunna köra ännu mer gods från sågverket på järnvägen, så vi ser väldigt positivt på det här, säger Magnus Larsson, vd Fiskarhedens Trävaru AB.
![](https://malungsbladet.se/wp-content/uploads/2021/01/webb_Magnus.jpg)
– Det här är ett stort steg för vårt bolag, att kunna erbjuda transporter på ett helt nytt sätt, alltså via containrar, säger Olle Larsson, ordförande i Västerdala Terminal och Järnvägsspår AB.
– En väldigt positiv utveckling för att få över ännu mer transporter till järnvägen och minskar på så sätt lastbilstransporterna på våra vägar. En bra sak för klimatet, säger Hans Unander (S).
![](https://malungsbladet.se/wp-content/uploads/2021/02/webb_Timmerterminalen3.jpg)