10-åriga Märtha Skytt möter mig på cykel. I botten på den rosa cykelkorgen ligger en hög med papperslappar och över dessa en tung sten, så att inte lapparna blåser bort. Lapparna, som storasyster Tuva hjälpt henne att klippa ut var från början 300 stycken, men just nu är det runt 100 kvar. Märtha har varit flitig med att dela ut information till brevlådorna i Malungsfors om henne och syrrans blomsterbutik.
Förra året blev det ingen försäljning av den traditionella majblomman överhuvudtaget, på grund av pandemin. I år har den nationella organisationen kommit på ett alternativt sätt för att kunna sälja.
– På lapparna som jag delar ut i brevlådorna finns en länk till min och Tuvas digitala blomsterbutik. Där kan man gå in och beställa det man vill ha och sedan får man hem det i sin brevlåda.
Märtha har cyklat runt till nästan alla brevlådor i byn, men har ett par områden kvar som hon ska beta av i helgen.
Mamma Anna sitter med i styrelsen för Majblommeföreningen i Malung.
– Det är ju tråkigt att säljarna inte kan knacka dörr och få det personliga mötet som vanligt, men ändå bra att vi kunde få till en försäljning, när förra årets uteblev. Fördelen är att de barn som säljer inte behöver handskas med pengar, då man betalar med kort eller swish, säger Anna.
– Men en del gamla vill betala med vanliga pengar! kontrar Märtha.
Så är det. Men i de fallen ser Märtha och hennes mamma naturligtvis till att lösa det, alla som vill köpa ska kunna göra det.
– Här i Malung är scouterna väldigt aktiva försäljare, vilket är toppen. Men vem som helst som vill kan sälja om de vill. Vi ser gärna att så många som möjligt säljer, då vi märker att det finns ett ökat behov, av de stödpengar vi betalar ut.
Vartenda öre som den lokala majblommeföreningen får in på försäljningen betalas ut till barn som behöver det. Det kan handla om bidrag eller hela summan till en ny jacka, till en medlemsavgift i en förening, till en cykel – nästan vad som helst. För att få hjälp från majblommeföreningen lämnar föräldrarna in en ansökan, där de anger inkomst, vad pengarna ska gå till med mera. Beroende på vilken summa man söker får man bidraget antingen som pengar, eller som presentkort.
– Från januari i år fram till nu har vi haft 15 ansökningar, jämfört med ett 20-tal under hela fjolåret. Vi delade ut pengar vid 6 tillfällen förra året, totalt var det runt 20 000 kronor.
Anna tror att det ökande antalet ansökningar kanske delvis beror på att föreningen har marknadsfört sig mer än tidigare år, men även på att behovet av stöd är större, än tidigare.
– Just nu har vi fler sökande än vad vi har pengar att dela ut. Föreningen ansöker därför om stöd från Beda-fonden (namnet på Majblommans grundare, red. anm.) för att få mer medel.
Årets majblomma går i färgerna röd, rosa och guld. Den mest klassiska varianten, som sätts fast med en nål i plagget eller på väskan kostar 25 kronor. Det finns även klistermärken, kransar och pins som kan köpas i olika paket. Hittills har över 40 personer varit inne i Märthas digitala butik och handlat.
– Det har gått bra! Det är roligt att cykla runt överallt och dela ut lappar. Men mamma och pappa har delat länken till butiken på Facebook också, berättar Märtha.
– Ja, det har vi, men jag är ändå förvånad hur många som varit inne och beställt som vi inte känner och de kommer förmodligen från ”lapp-utdelningen”, det är jättekul! säger Anna.
Vad tror du Märtha, kommer du att sälja majblommor även nästa år?
– Ja, jag tror det! Det är kul att cykla och så känns det bra att vara ett barn som hjälper andra barn.