Höstterminen är igång! Barn- och ungdomar återintar skolgårdarna över hela landet. På Ungärde skola i Lima inleder man sedan några år tillbaka höstterminen traditionsenligt med den så kallade ”Pluppdagen”. En dag då alla skolans 216 elever, från F-klass till nian, deltar i aktiviteter, löser uppdrag och utför uppgifter tillsammans. Denna schemabrytande dag är till för att avdramatisera skillnaderna mellan en F-klassare och en nia och för att eleverna ska lära känna varandra och därmed känna sig trygga. Under Pluppdagen kan det t.ex. hända att en äldre elev måste lyfta eller bära en yngre elev för att ett visst uppdrag ska klaras av.
Eleverna delas in i 14 tvärgrupper där deltagarna är från alla olika årskurser. Gruppvis ska de sedan avverka inte mindre än 12 stationer under dagen och där är det samarbete som gäller. För att klara uppdragen är de tvingade att diskutera med varandra och hjälpa varandra, både fysiskt och teoretiskt. Utan samarbete är det t.ex. omöjligt att en grupp på 10 personer, från 6–15 år tar sig över en höjdhoppsribba som ligger på 1,20 meter. Lika omöjligt är det att vända på en presenning, samtidigt som hela gruppen står på den, om man inte samarbetar. Diskussionerna på skolgården går varma, det är ett inspirerande sorl att lyssna på.
Är det då aldrig svårt eller jobbigt? Nja, snarare tvärtom om man får tro Wilma Limberg, som går i tvåan:
– Pluppdagen är min favoritdag på hela året! Man får lära känna nya kompisar och så får man göra en massa roliga aktiviteter och det är inte svårt, det är roligt!
Kompisen Hilda Pettersson i fjärde klass instämmer:
– Ja, det är roligt att träffa alla kompisar igen, det är många man inte sett på hela sommarlovet. Jag tycker att det bästa med att början skolan just i år är att jag får ha ett eget skåp! Det har vi inte haft innan.
De slår tillsammans fast att de skulle ha väldigt tråkigt om de inte hade skolan att gå till och de skulle inte heller lära sig så många nya saker om de inte var här. Båda gillar idrott allra mest, men Wilma är också glad över att ha fått engelska på schemat i år och Hilda ser fram emot lektionerna i programmering.
Enda gången det möjligtvis är något dåligt med skolan är när det är för mycket dramatik, talar Wilma om. Det visar sig att den dramatiken kan bestå i att man munhuggs med någon om vem som ska stå först i matkön. Den dramatiken får nog ändå ses som överkomlig och fullt hanterbar.
Rektor Marit Lundevall berättar att man under hösten kommer att ha ytterligare två tillfällen med schemabrytande aktiviteter. Exakt vilka teman de ska ha och vilka aktiviteter det blir är inte fastlagt i dagsläget, men att även de dagarna blir populära bland både lärare och elever törs man nog ändå gissa.