För Mats Oskarsson blir det fjärde året han deltar i serien RallyX Nordic där han kör i klassen Supercar Lites. I de gångna säsongernas totala resultat har han hamnat på 14:e, 9:e och 6:e plats. Teamet förstärks i år med en ny förare, ingen mindre än Mats son Pontus. Även om de inte kör i samma klass så kanske Pontus tävlande kan ge pappa en extra kick som gör att han når årets mål, som är att placera sig bland de fem bästa.
Pontus fyller 12 år i maj och har hängt med pappa Mats på i princip alla tävlingar i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Lettland, sedan han började tävla 2018. Det gör det lätt att förstå var intresset kommer ifrån. I höstas fick de kontakt med en far och son i Arvika, där sonen Alex kör klassen Crosscar junior. Pontus fick frågan om han ville komma och testköra.
– Det var långt ifrån optimala förhållanden med spöregn och våta körbanor, men Pontus fastnade direkt och han fick bra instruktioner av Alex om hur bilen ska köras och hur den beter sig. Under senhösten hörde de av sig och undrade om vi ville köpa bilen. Vi bestämde oss för att satsa och i januari levererades bilen hit hem till Mobyn, berättar Mats.
Under våren har både far och son väntat och längtat efter träningstillfällen. De fick tillfällen på Västerdalälvens is i Västra Utsjö i februari, men sedan har de väntat på bara och torra banor. För att få ut maximal träning har de åkt till Arvika och Höljes i omgångar och kört varv på varv, på varv, på varv…
– För två helger sedan i Höljes tror jag att Pontus körde mellan 85 och 90 varv på två dagar. Det är väldigt mycket, mer än vad jag själv gör, säger Mats.
I söndags var de i Höljes igen och det blev ytterligare drygt 40 varv för Pontus. Och det har gett resultat.
– I början när jag stod vid sidan av och såg att det började gå riktigt fort så var jag faktiskt lite nervös, medger Mats. Men nu är jag inte det längre för jag har sett att han behärskar körningen och han har full koll på läget. Han har tagit till sig de tips han fått och lärt sig på vägen. Det känner jag mig lugn i. Han är jätteduktig, ler Mats.
Till helgen är det dags för Pontus att testa sina vingar för första gången i tävlingssammanhang. I går (torsdag) åkte Mats, Pontus, mamma Lotta och tre mekaniker till Danmark för första tävlingen för året. Tävlingarna är på elitnivå, vilket gör att Danska Bilsportförbundet ger dispens för inresa i landet och förarna med team behöver inte sitta i en veckas karantän, vilket annars är brukligt. Däremot var de tvungna att testa sig för covid-19 igår morse, innan avresan.
Hur känner då Pontus inför att köra tävling för första gången?
– Det blir väl kul, säger han blygt, dold under kepsens skärm.
Hans ögon och breda leende avslöjar dock att ”väl” kunde ha bytts ut mot ”riktigt”. Och mycket riktigt så utvecklar han svaret:
– Det är svårt, men kul att köra. Det svåraste är starterna, att komma upp i hög hastighet så fort som möjligt. Sedan är det också svårt att hitta tid när man kör in i och ut ur kurvorna. Jag tror att vi kör 125-130 kilometer i timmen som fortast, säger Pontus frågande och tittar på Mats, som nickar instämmande.
Det är ingen billig sport de håller på med Mats och Pontus. Sponsorer är en förutsättning för att de ska kunna fortsätta. Än så länge har det gått bra att skaffa dem, även om några har droppat av. Lyckligtvis har även några tillkommit.
– Ja, man skulle vilja åka ännu fler tävlingar än vad vi tänkt denna säsong, men troligen står vi över SM, eftersom pengarna inte räcker till det.
I Pontus klass är det 16 anmälda till helgens tävling i Nysum, Danmark. För att få delta har Pontus genomgått en utbildning i tävlingsregler. Det är viktigt att veta vad olika flaggor och tecken betyder, för att säkerställa säkerheten på banan.
En av de tre medföljande mekanikerna på helgens tävling är avsatt bara för att hjälpa Pontus, men han kan också ”skruva” själv om det skulle behövas. På hemmaplan gör han det dagligen, precis som pappa.
– Nu till helgen ska vi båda ha roligt när vi kör, det ska bli kul att komma igång! På måndag morgon är det jobbet som gäller för mig och skola för Pontus, avslutar Mats.
För de som är nyfikna på att se hur det går för far och son Oskarsson går det att kika på tävlingarna på RallyX Nordics youtube-kanal.
FAKTA
Årets serie avgörs över sju tävlingar, utspridda på fyra helger från maj till augusti. Två av tävlingarna körs i Sverige (Höljes och Arvika), en tävling i Danmark och en i Finland.
Mats tidigare placeringar i serien är:
2020: 6:e plats (19 förare)
2019: 9:e plats (19 förare)
2018: 14:e plats (30 förare)