I december hade han inte en aning om att han ett par månader senare skulle inreda en ny butik med verkstad i Sälen Business Center och att han skulle ha ytterligare ett varumärke inom sina väggar: Sälen Home. Men så blev det i alla fall och ingen kunde väl vara gladare och mer förväntansfull över det än Marcus Granqvist. Han och hans kollegor är experter på att laga saker, allt från möbler och kläder till bil- och båtklädslar. Och på senare tid: sittdynor i stolsliftar.
För några år sedan när Marcus var på semester i Sälen åkte han i stolliften i Hundfjället. Liftens soffor var gjorda av skinn och Marcus insåg snabbt att dynornas ytor utsattes för dagligt slitage från stavar som hamnade lite här och där under på- och avstigning. Det var nästan lite av en aha-upplevelse för honom.
– De här dynorna kan ju vi hjälpa till att laga, så de slipper köpa nya! Det är ju precis sådant vi sysslar med, tänkte Marcus, som 5 år tidigare köpt rättigheterna till franchisekonceptet ColorGlo, i Dalarna.
Från 2010-2013 bodde Marcus i USA. Han fick en skada på en möbel och fick tips om att ringa ColorGlo som kunde hjälpa honom. Efter att ha haft besök av en kille med verktygsväska i någon timme var revan i möbeln helt borta.
– Det var riktigt häftigt att se, det var nästan som att han kunde trolla! Sedan tänkte jag inte så mycket mer på det förrän jag 2015 var åter hemma i Sverige och jobbade på en bilfirma, där vi fick in en inbytesbil med skador. Återigen kom jag då i kontakt med företaget, vilket ledde till att jag sade upp mig på bilfirman. Jag är en servicekille och att hjälpa kunderna med att lösa sina problem – det är min grej!
Att starta igång en verksamhet från noll kräver som bekant en del arbete, men efter några motiga år där det varit tufft att nå ut och förmedla vad Marcus företag egentligen gör, verkar det som att det nu börjar släppa. Kanske för att återbruk ligger helt rätt i tiden. Den yngre generationen har ett annat tänk och är benägna att bli kunder, de behöver inte köpa nytt av allt. Försäkringsbolagen har börjat förstå att de kan hjälpa sina kunder till återbruk istället för nyinköp.
Efter Marcus besök i Hundfjället försökte han några gånger att erbjuda sina tjänster, men kanske träffade han inte rätt människor. I höstas sprang han på Jonas Persson som driver Business Centret i Sälen och JonasiSälen och då var saken klar.
– Jonas erbjöd mig att hyra kontor här och att jag skulle få laga en del möbler som han hade. Samma dag vi träffades bestämde jag mig – jag hyr!
I samma veva fick han tag på den liftansvarige vid Hundfjället, vilket ledde till att han under december fick åka till deras vagnhall vid toppstugan och reparera närmare 60 dynor. Dynor som de annars hade varit tvungna att kassera eller skicka iväg för att få reparerade.
– Jag har precis varit iväg och kikat på ett golv som uppdragsgivaren undrade om jag kunde laga åt dem. Det var enkelt att se att vi kan fixa det och kunden var oerhört tacksam över detta: ”Det här är precis vad vi saknat här på plats i Sälen, vi behöver verkligen detta!”, sa de.
Marcus, som härstammar från Norberg men just nu bor i Borlänge, berättar om hur han upplever en positiv anda och ett sporrande ambassadörskap företag emellan i Sälen, vilket han inte är riktigt van vid sedan tidigare.
– Här hjälps alla åt och jag tror verkligen att symbioseffekterna av det gynnar oss alla. En av de medarbetare jag nu anställt hörde till exempel av sig till oss och undrade om hon, som utbildad sömmerska, kunde hjälpa till. Tack vare henne kommer vi kunna ha vår butik öppen tre dagar i veckan, till att börja med. Dit kan privatpersoner och företag komma för att lämna in det de vill ha hjälp med, medan jag förhoppningsvis befinner mig ute i anläggningarna på uppdrag. Jag bor ännu inte här i Sälen, men jag letar boende och min ambition är att på sikt kunna bli lite mer Sälenbo.
På den korta tid som passerat från idén om ett ställe i Sälen till dess att Marcus nu på fredag låser upp dörrarna till Sälen Home i Business Centret har det hunnit hända en hel del. Han har hunnit involvera ett par nyfunna vänner från Borlänge som driver ett skomakeri kombinerat med ett skrädderi i verksamheten, liksom en inredare. Hans butik och verkstad ligger i samma byggnad som en miljövänlig kemtvätt.
– Totalt är vi sex personer just nu som är verksamma under varumärket ”Sälen Home”. Vi har alla olika kundkretsar i våra respektive kanaler och kommer att hjälpas åt. Jag reparerar och restaurerar möbler, golv, skoter-, båt- och bilklädslar, eller vad det nu kan vara som folk vill ha hjälp med, medan skrädderi och sömnad kan byta dragkedjor och laga kläder och sy det kunden vill ha hjälp med. Skomakaren fixar skorna och behöver man kemtvätt så finns även det inom husets väggar. Utöver det kommer vi kunna ta på oss hela inredningsuppdrag om stugägarna i området vill ha det. Vi kommer även att hjälpa till med hantverksuppdrag som inte kräver speciell behörighet. Vi vill helt enkelt bidra till ännu mer hållbarhet i Sälenområdet, säger Marcus.
Framtidsvisionen för företaget är att etablera sig och kunna ha minst en heltidsanställd i Sälen. Marcus vill att samma tjänster som finns i en liten stad ska finnas även i Sälen, en tanke som är mer realistisk nu, menar han, i och med den helårssatsning som sätts i verket till detta år.
– Att Skistar väljer att helårssatsa i Sälenfjällen ser jag som en stor möjlighet för hela området, kanske till och med som en förutsättning för framtiden.
Den fysiska butiken och verkstaden är grunden i verksamheten, liksom de handfasta uppdrag de får i stugor, på hotell och liknande, men det finns tankar på en webbshop också, en slags site a lá amazon.com, där flera aktörer finns på samma plattform. Den delen står Marcus medarbetare Oskar Nyberg för.
Vi vet inte var detta kommer att landa, men det är bara att köra! Jag har ett problem och det är att vara still. Det ligger inte alls för mig, skrattar Marcus.