Reportage ur tidningen Sälenweekend nr. 3, 2020.
Ludwigs farmor och farfar, Elisabeth och Bertil, var i början av 60-tal-
et med och startade den första skidanläggningen i Sälen: Lindvall-
en. Senare övergick de till andra sysslor och Ludwigs pappa Thomas fick erbjudande om att fortsatt jobba med skidåkning, men han var frälst på USA och dess cowboykultur, så han for till det stora landet i väster och blev hovslagare. När han kom hem igen startade han upp en verksamhet där han guidade turister över fjället, med hjälp av hästar. Detta var i mitten av 70-talet, så Ludwig är i princip uppvuxen i stallet. Som mest hade de drygt 20 hästar med på långa dagsturer och de gick inte bara över fjället – ganska ofta red de nere i dalen och gästerna fick simma, tillsammans med hästarna.
Att som nybörjade rida upp- och nedför branta fjällsluttningar kan emellanåt vara skapligt komplicerat. I mitten av 80-talet kompletterade man hästturerna med hundspannsturer. 2002 tog Ludwig över företaget och det fanns mycket att ta tag i. Den digitala delen till exempel. Han utvecklade hemsida och framför allt en onlinebokning. Runtomkring sig såg han företag som sålde mycket online, men sedan missade i själva leveransen och där skulle han inte hamna.
– Jag började samarbeta med hotellen. Vi expanderade med skotersafari och mycket teambildande företagsaktiviteter. Till exempel med karta och kompass eller poängräkningstävlingar ute i naturen där poängen omvandlas till ”pengar” som du får använda för att skapa en god middag till dina lagkamraten på kvällen. Med kreativa idéer, rätt gäster och bra planering kan du skapa oförglömliga upplevelser och aktiviteter.
Ludwigs affärsidé är att guida gäster på fjället. De ska göra fjället tillgängligt för gemene man och sänka tröskeln för folk som vill ta sig ut i naturen, på ett säkert sätt. De längre turerna guidas av honom själv och hans kollega som båda är certifierade Wilderness First Responder. De är utbildade i att ta hand om människor utanför närmiljöer (definitionen av ”wilderness” är att man befinner sig en timmes väg från hjälp) om olyckan skulle vara framme. Vissa turer som företaget erbjuder är högrisk och då måste guiderna vara väl förberedda. Vilket de alltså är.
– Målet är att vårt företag ska vara branschledande i Skandinavien. Det gäller både säkerhet, service och tillgänglighet. Från det att du sitter hemma i soffan och bokar till dess att du är här och får precis den upplevelse du önskat. Vi ska klara av att möta allas behov. Att slå upp ett tält kan vara en barnfamiljs ”Everest”. Att åka hundspann i vildmarken i fem timmar utan att se en människa, kan vara det som någon annan familj eller kompisgäng vill ha. Vi ska vara beredda och rustade för att ge båda grupperna det de vill ha.
Fjälläventyr har världen som spelplan, men satsar hårt på det lokala. Inom en radie av 45 minuter från utgångspunkten i Sälen har de möjlighet att erbjuda rafting, klippklättring, fantastisk park- och stigcykling och hundspannsfärder flera mil i varje riktning, rakt ut i vildmarken. I området finns även Sveriges högsta vattenfall (Njupeskär) och världens äldsta träd – Ludwig tycker att han bor i ”Guds lilla lekpark”. Från tid till annan lämnar de ändå lekparken och tar till exempel med gäster till Sognefjordarna i Norge – ett Mecca för mountainbikecyklister. Dykning ingår också bland de tjänster de erbjuder.
Cykling, hundspann och skoter är de produkter de jobbar mest med. En produkt, vars popularitet växt de senaste åren, är isklättring. Det är en produkt som kräver sociala medier för att ta fart, menar Ludwig.
– Det måste synas i folks vardag vad du gör, det räcker inte med affischer och traditionell marknadsföring. Jag hävdar att du i Sälen måste satsa i minst 3 år, innan den nya produkten börjar flyga. Isklättringen är riktigt häftig. Vi börjar upplevelsen med att deltagarna får passa ut sin utrustning i vår verkstad. Sedan åker vi i kolonn till Hälla, 20 minuter från Sälen. Där får man lära sig grunderna i klättring och jag lovar: Alla har en snabb utvecklingskurva! Även om man inte kan något från början blir man snabbt duktig – det ger en adrenalinkick!
Adrenalinkicken leder in Ludwig i ett intressant resonemang kring hormoner. Han har utbildat sig en hel del inom coaching och vilka behov det är som driver oss människor. Han berättar hur man kan tänka när man skapar sina produkter eller upplevelser:
– Vi brukar dela in våra gäster i olika målgrupper beroende på vilket hormon den aktuella upplevelsen triggar igång. De som vill lära sig något nytt, känna att de klarat av en utmaning och får en kick av det, är de så kallade adrenalin- och endorfingästerna. Vasaloppsåkare är till exempel typiska endorfingäster. De som vill mysa och vara i fina naturmiljöer vill ha serotonin (SPA-hormonet) – de mår som bäst framför elden när de får grilla korv. Beröringshormonet oxytocin spelar en stor roll för hundspannsturerna – de gästerna vill vara nära och umgås med sin familj, barn och barnbarn. Det blir deras gemensamma upplevelse. När man skapar en produkt vill man ha med minst ett av dessa hormoner för att gästerna ska kunna välja det som passar dem bäst.
Sälen är vinter för många, men här finns mängder av roliga saker att hitta på även under sommartid. Ludwig och hans kollegor jobbar just nu mycket med att göra folk medvetna om detta faktum.
Ludwig tror att cykling är en av nycklarna till att turister tillbringar mer tid i fjällen på sommaren:
– Vi kartlägger hur vi kan göra Sälen till en ännu större cykeldestination på sommaren. Den har oerhört stor potential att bli något mer. Den utrustning som finns idag, fanns inte för 10 år sedan. Nu kan man cykla här och ha roligt som nybörjare, man behöver inte vara proffs. Vi cyklar mycket utanför cykellederna även med nybörjarna och det går bra. Terrängen här tillåter det.
Sommarhalvåret är en utmaning också för att sommargästen tänker annorlunda än vintergästen. En vintersemester har man i de flesta fall planerat i månader – sommaren är spontan. Enligt Ludwig har vi heller ingen fjällkultur i Sverige, om vi jämför med vårt grannland i väst. Det finns inte många Oslobor som är kvar i stan under helgen, för det är deras kultur. Man åker till ”Hyttan”, landet eller kalla det vad man nu väljer att kalla det, på helgerna. I Sverige åker man till fjällen en vecka om året, i Norge åker man varje helg. En anledningen till det är förstås att norrmännen ofta har närmre till nämnda fjäll, än vad till exempel Stockholmarna har.
– Sälen har potential att ha 80 000 gäster per vecka på sommaren, precis som vi har på vintern. Boendet finns här redan. Tänk om vi ”bara” kunde halvera den siffran under sommarsäsongen… Men då måste vi vara redo och mogna att satsa på det.
Fjälläventyr har börjat att mobilisera för en utökad tillströmning av sommargäster. 2016 öppnade de en egen klädbutik för gäster med ett brinnande intresse för fjällen och dess miljö. Kläderna är sådana de själva använder i sitt arbete och tillverkade av material som håller och åldras med patina. Stor del av sortimentet är gjort av ekobaserat, återvunnet material. Drömmen är en egen kollektion, men de måste komma fram till vad den ska innehålla; handskar, mössor, jackor, eller vad? Tiden får utvisa. Ludwig tror att den nya flygplatsen kommer ge fler gäster som vill hyra utrustning för att kunna ta sig ut på fjället under sin vistelse, på sommaren. Flyger du in från utlandet så kan du inte ta med dig all utrustning, om du exempelvis vill tälta. Då måste hyralternativet finnas. I Fjälläventyrs butik finns redan idag möjligheten att hyra ett ”ryggsäckshem”. Skräddarsytt med tillhörande guide för den som så önskar.
Den som vill kan ju fundera på vilket eller vilka hormoner ”Ryggsäckshemmet” triggar. Ludwig vet.
Antal hundspannsgäster per säsong:
4.000–5.000 varav 3.500 på de längre turerna (1,5 timmes tur)
Företag/Privatpersoner:
50/50
Populäraste äventyret:
Fjällturen (1,5 timmes hundspann)
Antal hundar:
84. De bor i en hundpark ett par kilometer söder om Lindvallen, tillsammans med en anställd hundskötare.
Antal anställda:
8, varav 4 är på helår.