För några veckor sedan hade Big Wheels i Malung celebert besök i sina lokaler på Hismons industriområde. Pinstripekonstnären Mark Willhans var på besök för att dekorera några av Big Wheels medlemmars bilar.
Marks intresse för bilar fanns i blodet från födseln. Pappa och bror är båda samlare av bilar och själv har han elva stycken, tio europeiska och en amerikansk. Han har faktiskt gjort sig av med både en Morris och en tysk Ford, som han köpte som sjuttonåring, för några år sedan. Då hade han ägt dem i 28 respektive 17 år. Den brittiska Forden som han haft i 31 år har han dock behållit. Ändå kallar han inte sig själv för samlare.
Mark bor i Insjön och är något så unikt som en pinstriper – en konstnär som jobbar med pinstriping. Det innebär kort och gott att han målar fina gamla bilar (amerikanare, Hot Rods, veteranbilar m.fl.) i olika mönster som alla bildas av supertunna, fina linjer. Han ägnar sig inte bara åt pinstriping, han målar även logotyper och bilder m.m. på bilar, men huvudsysslan är pinstriping. Pinstriping delas in i tre olika tekniker: pinstriping (olika mönster), lettering (klassisk skyltmålning) och coachline (randningsteknik där långa smala linjer målas runtom hela bilen). Mark tycker att alla har sin charm, men det är lättast att göra pinstriping och dess resultat får mest visuellt genomslag.
Marks medfödda intresse för bilar i kombination med hans tidigare yrke som formgivare på en reklambyrå gjorde att han kom i kontakt med denna speciella målningsteknik. För 16 år sedan hamnade han på en 2-dagarskurs med gurun i pinstripingsammanhang: Pekka ”The Wizzzard” Mannermaa.
– Det här är en gammal teknik som jag lärde känna under tidigt 80-tal. Jag fångades av den från början. Jag ritade i skolböckerna på lektionerna, konturer som ingen förstod vad det var. Efter kursen med Pekka var jag totalt ”hooked” och började öva timme ut och timme in på mina egna bilar. Det tar lång tid att skaffa sig rutin i den här typen av målning och man blir aldrig fullärd. I somras på Classic Car Week stod jag och den faktiskt världskände ”The Wizzzard”, som betraktas som en mästare i denna genre, bredvid varandra och målade på varsin bil – det kändes riktigt häftig att få dela denna kultur med honom, på så nära håll. Generellt inom pinstripingkulturen har vi en väldigt fin och stark sammanhållning och gott samarbete.
Numera jobbar Mark nästan fulltid med sitt målande av bilar. Det har varit en lång strävan att jobba in sitt namn, men sedan fem år tillbaka har det gått bra och mängden jobb har ökat märkbart varje år. Han uppskattar grovt att han har varit inblandad i 500-talet projekt, allt från bilar och veteranmopeder till entrédörrar och väggmålningar, under sina 15 år i branschen.
De flesta uppdragen utför han på sommaren, på olika bilträffar runtom i landet. Då kan han ibland måla sex bilar per helg. Om ett par veckor åker han på sitt första utlandsuppdrag, till Malta och för någon månad sedan fick han måla sin första Rolls Royce.
– Den svåraste tekniken är coach lining – för att få finess på det, kräver det att man har kvalitetsmaterial att jobba med. Det finns bara fem importörer av färgen ”1-Shot”, i Sverige. Det är specialfärger från USA. För att måla Rolls Roycen var jag dock tvungen att beställa färg från USA ”House of Colors”, via Holland. Penslarna vi använder är gjorda av hår från sibirisk ekorre och de är fenomenalt följsamma, vilket givetvis är a och o för att det ska bli ett bra resultat.
Mark bodde tidigare i Oslo, men förstod aldrig riktigt ”reglerna” i storstan, som han upplevde som mycket hårda, så han flyttade hem och köpte en fabrik. Den byggde han om till bostad och verkstad för veteranbilar och där kombinerar han nu sitt bilintresse med sitt yrkesutövande.
När Mark var på plats i Malung hann han med att måla tre bilar. En av bilarna, en Ford pick-up från 1947, ägs av Ola Nörstmo och han var överväldigad av Marks arbete:
– Pinstripingen är pricken över i:et och höjer utseendet på bilen oerhört mycket, det gör bilen än mer personlig. Det är en ära att få Marks konstverk på just min bil – jag är otroligt nöjd och glad!