I februari i år var Sune Rickardsson från Lima MS i Torsby för att titta på Svenska Rallyt, som är en av deltävlingarna i Rally-VM. Han såg gröna gräsmattor. Bara 7 mil därifrån (fågelvägen) visste han att det fanns massor av snö och fina vintervägar, som det borde vara på ett vinterrally. Tanken föddes då att arrangera en av Svenska Rallyts delsträckor hemma i Lima.

Kontraktet mellan Rally Sweden och FIA (internationella motorsportförbundet) sträcker sig till 2021. Svenska rallyt är det enda utpräglade vinterrallyt under VM-seriens fjorton deltävlingar. De senaste åren har snön lyst med sin frånvaro på stora delar av de vägar där rallyt körts och Sune tyckte det var dags att ändra på det, för att Rally Sweden skulle få behålla kontraktet, om inte annat.

– Man måste upp på höjderna där snön finns, om det ska bli ett riktigt vinterrally. I Lima MS har vi arrangerat vinterrallyt LBC-ruschen i många år, så jag vet att det kan blir riktigt bra. I april tog jag kontakt med Glenn Olsson som är VD för Svenska Rallyt och visade lite kartor och hur jag hade tänk. Han blev intresserad direkt.

Sune visar var säkerhetsbilarna kommer att stå inför starten på sträckan "Lima East".

Inte förvånande med tanke på att LBC-ruschen har mycket gott rykte i rallyvärlden. Arrangörerna av Svenska Rallyt kunde inte längre bara se på när Lima MS levererade vintertävlingar i toppklass år efter år, utan att förlägga en av tävlingens delsträckor dit.

Banchefen Johan Magnusson kom över till Lima, kikade på banförslagen och provkörde. Efter lite revidering kom de fram till de två sträckor som nu är fastslagna.

– Sträckan Lima West blir 27,3 kilometer. Den startar i Åkra, uppe i berget väster om Lima kyrka och målet blir i Södra Heden. Sträckan Lima East mäter 26 kilometer och den startar här där vi står nu, på Hisåsvägen, strax söder om Bullberget.

Uppe på höjderna ovanför Limedsforsen kommer förhoppningsvis snön att ligga djup i februari.

Sune tror att Lima East blir en av rallyts mest utmanande sträckor.

– Den innehåller allt! Backar, kurvor, krön, svepande böjar och snabba partier. Det är fin väg så det kommer att gå fort,  jag gissar på en snitthastighet på 120 km/h. Fast på Lima West kommer det att gå i 127 km/h tror jag – den går på bred, allmän väg och blir extremt snabb! På LBC-ruschen kör de ungefär 110 km/h i snitt, men på Svenska rallyt är det bättre förare och värre bilar.

Sune Rickardsson är glad att Svenska Rallyt nu äntligen återvänder till Lima. Senast det begav sig var 1994 då två av rallyts sträckor kördes i Lima. Samma dag sände Svensktoppen i radio direkt från Folkets Park i Limedsforsen.

Sune har lagt ned otaliga timmar på telefonkontakter, pappersarbete, rekognosering och på att rita kartor under arbetet med att få några av delsträckorna till Lima. Informationen har hållits hemlig inom en väldigt snäv krets i den egna klubben. I augusti invigdes ytterligare några medlemmar i hemligheten:

– Först såg de alla ut som fågelholkar, skrattar Sune. De vet och inser hur stort detta är. Men efter ett tag när vi fått förklara hur vi tänker så var alla med på det och nu ser inte bara vi fram emot det, utan även kompisar som vi har i andra föreningar. Igår fick jag massor av sms och mail från folk runtom i hela Sverige som skrev att de gärna ställer upp som funktionärer.

VM-rallyt består av totalt 14 deltävlingar över hela världen från januari till december. Sune gissar att de högsta hastigheterna på vissa raksträckor kommer att ligga runt 180 km/h.

Hur stort är det då? Låt oss redogöra för några siffror. Svenska Rallyt har:

– 100 miljoner TV-tittare över hela världen
– 400 000 besökare under 4 tävlingsdagar
– 400 funktionärer (notera att denna siffra endast gäller delsträckorna i Lima)
– Upp till 4 mils bilköer in mot de olika sträckområdena
– En publiksiffra mellan 20 000-30 000 personer, på EN sträcka, beroende på var den är belägen
– En historia som startar 1950 då den första tävlingen kördes

Oavsett dessa siffror är det än så länge oklart om föreningen som arrangör kommer att tjäna några pengar på att arrangera tävlingen.

– Det beror givetvis helt på biljettintäkterna och de i sin tur styrs av hur utvecklingen av coronapandemin ter sig. Vi tittar just nu på var vi kan placera ut sektioner, som var och en får inrymma 500 personer, utmed banan. Om restriktionerna ändras kring detta framöver – till det sämre alltså – så blir det inget rally.

Sune visar var sträckan "Lima East" börjar.

I det förberedande arbetet inför att få rallyt till Lima har samarbetet med andra föreningar och med kommunen varit väldigt bra, enligt Sune. Det har varit en bra dialog med kommunen och dess politiker som har uppmuntrat och beslutat om ekonomisk hjälp till arrangemanget. Den ordinarie serviceplatsen för de deltagande teamen kommer att vara på flygplatsen i Torsby, men under sträckorna i Lima finns en mindre serviceplats för däckbyte.

– Servicen mellan sträckorna blir på parkeringen mellan Orrskogen och gamla brandstationen och den kommer att skötas av Malungs MK, de kommer att göra det hur bra som helst. Tankning av bilarna kommer att ske utanför LT Motorcenters lokaler på Källvägen. Vi har även involverat Venjans MK så alla klubbar häromkring hjälps åt – med glädje!

Sträckan Lima West startar i Åkra och har mål i Heden.

Tack vare det stora stödet från föreningar runtom i landet, som Sune märkt efter lanseringen av sträckorna i måndags är han inte orolig över den organisatoriska biten kring tävlingarna. Inom den egna föreningen är det redan klart med gruppchefer och indelningar för sträckor, parkeringar och så vidare. Däremot blev han tagen på sängen när företag under dagen hörde av sig och ville anordna egna små event runtomkring tävlingsområdet.

– Då insåg jag återigen att detta inte är någon vanlig LBC-rusch…och att det kommer att bli ett stort lyft för hela kommunen i och med det intresse som redan visats.

Fredagen den 12:e februari 2021 – lägg det datumet på minnet, om du vill titta på rallyt. Men det kan vara bra att veta även för den som är ointresserad, då bilköer kommer att vara ett faktum dessa dagar.

– Jag har varit och tittat på rallyt många gånger tidigare år och det är inte alls ovanligt med 4 mil långa köer när man vill ta sig ut till de olika sträckorna. Därför har vi också valt just denna fredag före första sportlovsveckan, för att det inte ska krocka alltför mycket med trafiken som är på väg till Sälenfjällen.

VM-teamen som tävlar anländer dock ett par veckor innan själva tävlingen till Torsby flygplats, som är Svenska Rallyts utgångspunkt. Där bygger de upp varsin fullskalig verkstad. Serviceplatsen är, precis som de olika sträckorna, omåttligt populär bland publiken. Här kan de studera teamens växellådsbyten, förarpresentationer och andra jippon.

– Det är jättemycket folk på serviceplatsen i Torsby. Tänk dig vilka möjligheter det skulle ge om denna plats istället förlades på flygplatsen i Sälen… De internationella teamen kulle kunna landa mitt i depån, så att säga. Man skulle kunna köra sprintsträckan på motorstadion i Höljes, som idag inte används alls under tävlingarna. Boendet finns och det finns helt andra ytor där för tävlingarna över huvud taget. Det vore väl drömmen?!