Närmsta träningsbana ligger i Höljes, i norra Värmland. Tävlingssäsongen pågår från maj till september. Det finns olika klasser att tävla i och många tävlar för ett team. Den nordiska touren består av 7 tävlingar. Sporten vi talar om heter: Rallycross (RX) och efter att ha träffat Mats Oskarsson från Malung inser man att det är en sanning med modifikation när man hör att stjärnorna i denna sport har stora kapital i ryggen – han är beviset för motsatsen. 

Han skulle själv aldrig hålla med om att han är en världsstjärna i sporten eller ens europeisk stjärna, då han är ödmjukheten själv. Men nordisk stjärna borde han i alla fall kunna erkänna att han är. Han har flera gånger under den senaste säsongen placerat sig riktigt bra i RX Nordic Supercar Lite – den klass som han och hans lilla team tävlar i. Han har inte alltid varit på pallen, men ofta topp-3-varvtider i de olika heaten och fina totalplaceringar efter kvalen. Allra bäst gick det ändå i Norge för några veckor sedan där det blev final med en silvermedalj som resultat, eller rättare sagt: silverpokal. Och äran förstås. Prispengar är emellertid inget som existerar i denna sport. Märkligt kan tyckas då förarna och deras team lägger åtskilliga kronor på sina bilar och på sitt tävlande.

 

Det som skiljer bilarna åt i Mats klass Supercar Lite, är hur karossen är designad. I övrigt är alla bilar identiska i sin utrustning – alla kommer till och med från samma tillverkare, i Turkiet. Utanpå ramrörschassit sitter en kaross helt i plast, förutom förardörren som är i skyddande plåt. Det finns en motorhuv, men ingen motor därunder, den är istället placerad i ”skuffen”. Huv och huv förresten, det liknar mer ett plastlock som Mats med lätthet hakar av och på, nästan som en leksaksbil. Att leka med motorns kapacitet är däremot inget en ovan förare ska ge sig på – den har 320 hästkrafter och under tävling är Mats och hans konkurrenter, på vissa banor, uppe i drygt 180 kilometer i timmen. 

MORX i Höljes

Tävlingarna i RX Nordic Supercar Lite körs på olika platser i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Lettland. Totalt sju tävlingar per säsong och de som har möjlighet ställer även upp i en och annan VM-tävling. En sådan körs till exempel i Höljes varje, år. I denna deltog team MORX (Mats Oskarsson RX) både förra året och i år:

 

 

RX Höljes

– Det är rätt häftig att rulla in på VM-arenan med vårt släp, skåpbuss och husvagn från 80-talet; all inclusive med det brunorangea förtältet och allt, skrattar Mats. Vi drar åt oss mångas blickar bara för att vi är så mycket mindre än alla andra. Flera av de andra teamen har trailers för flera miljoner, egna kockar, servering och en hel hög med medhjälpare. Vi är fem till sex personer: jag, min son Pontus som är tio år, två kompisar som är mekaniker och någon av mina sponsorer eller frugan. De flesta tycker det är roligt att vi kan vara med i toppen fast vi är små, medan jag tror det sticker i ögonen på en del, just för att vi har visat att man kan vara bra utan en massa pengar. Det triggar mig i satsningen framåt och var en anledning till att jag valde just Supercar Lite – det är inte enbart pengarna som styr. Till exempel i den högre klassen Supercar kan man pytsa in hur mycket pengar som helst i bilarna och är beroende av ett team som står bakom med mycket ekonomisk stöttning. Det klart att det vore kul att få köra det med någon gång, men just nu passar detta mig allra bäst.

 

Oavsett sponsorer eller inte så är det givetvis en fördel att äga sin egen bil, vilket Mats gör. I annat fall är man tvungen att hyra in sig i ett team för att få köra tävlingarna, men det är ändå mycket omkostnader, t.ex. reservdelar och resor, så de nio lokala sponsorer som Mats har idag är en förutsättning för att han ska kunna fortsätta och han är oerhört tacksam för att de finns. 

 

 

Leksaksbil_MORX

Mats har tidigare hållit på med Folkrace, Rally och RX 2150, men för ett par år sedan fick han testköra en RX Supercar Lite tillsammans med Thomas Bryntesson (trea i VM-serien 2015). Efter några testvarv klev de ur bilen och Thomas hade ett brett leende över hela ansiktet och sa till Mats: ”Du kör så bra, så du måste testa om du får chansen!”

 

– Jag är helt säker på att Thomas, som annars är en ganska försynt kille, menade vad ha sa, så jag bestämde mig. Några månader senare köpte jag min bil och sedan dess har det bara rullat på, fortsätter Mats.

 

Publiken på tävlingarna varierar mellan 3 500-7 000 personer, förutom på VM-tävlingarna i Höljes då det kan vara upp till 49 000 personer. Fjolårets säsong sändes också på TV i sportkanalen, men i år lyckades men ej komma överens om ett avtal.

 

I Mats klass är det 10-30 förare som deltar i de olika tävlingarna, som alla sträcker sig över två dagar. Första dagen innehåller anmälan, besiktningar av bil och förarutrustning, två träningsåk och sedan kval nummer ett. De olika kvalen innehåller flera heat och väl framme vid semifinal och till slut final har klockan oftast hunnit bli 16.30 på söndagseftermiddagen. Bor gör Mats och hans team väldigt varierat, det kan vara i husvagn, på hotell, i landsvägsbuss eller ibland i campingstugor, beroende på avstånd och resurser. Ibland tvingas de köpa en hel del reservdelar, ibland knappt några alls, beroende på bilens dagsform. Mats mekaniker ser till att bilen mår så bra som den bara kan mellan de olika heaten. Här pratar vi inte om att justera gummiupphängningar av däck för att bilen ska gå så mjukt som möjligt. Vi pratar om att skruva fast stål mot stål och smörja, smörja, smörja så att de kan vara med och tävla om de mikroskopiskt små marginalerna, som Mats ofta nämner. Vad är då små marginaler? Under ett varv i VM (på banan i Höljes)  förra sommaren var det 16 bilar inom 1 sekund. Små marginaler. Utan tvekan.

 

– Det finns mycket att göra för att slipa på marginalerna. Många andra team använder så kallad spoter, vilket innebär att teamet i depån kan prata med föraren under pågående tävling för att tala om vad de t.ex. hur de tog en viss kurva på första varvet, hur de andra tävlande ligger till i förhållande till dem och så vidare. En del team använder även v-box: en uppsättning kameror som filmar bilen inifrån förarhytten och även utanför bilen. Efter racet sitter man och analyserar dessa filmer för att kunna göra bättre heat framöver. Jag har inte tillgång till något av dessa system. Men det går ju tydligen att åka skapligt bra ändå, ler Mats, finurligt.

 

Årets säsong har en tävling kvar, den 21-22 september på arenan i Tierp. Dit åker Mats och hans lilla team med orangebrunt förtält från 80-talet, för att slåss mot de stora drakarna. De har förhoppning om ytterligare ett bra resultat att lägga till samlingen. Kanske pallen igen? Räkna med team MORX.

Plockar av locket