Veckovisa matlådor fyller en social funktion

Det är torsdag. Klockan slår 09.30 och portarna till Malung-Sälens Föreningars garage i gamla stationshuset öppnas och en liten pick-up kör ut. Bakom ratten sitter Ann-Louise Eklund som idag ska leverera matlådor till Malungs centrala delar och senare även till Malungsfors och Utsjö. Detta görs varje vecka av antingen henne själv eller någon av hennes kollegor.

– Det här är den klart roligaste arbetsuppgiften varje vecka, säger Ann-Louise. Pensionärerna är så positiva och glada när vi kommer. De tycker maten är bra och att det är rejäla portioner.

Sedan drygt ett och ett halvt år tillbaka erbjuder Malung-Sälens Föreningar tjänsten med utkörning av matlådor. En tjänst som erbjuds dagligen av St. Olof Hotell – de kompletterar varandra. Från april är det ”Jonas i Sälen” som levererar de lådor som Ann-Louise och hennes kollegor kör ut. Maten lagas under tisdag/onsdag, packas sedan i kylboxar med isklumpar i A3-storlek och anländer till Malung på onsdag kväll. Lådorna är gasförpackade vilket gör att de håller i två veckor.

– För de äldre är det bra att de kan ställa in lådorna i kylen och värma när de vill, men att maten då inte är djupfryst. Portionerna är så rejäla att många äter av dem i två dagar. Därutöver behöver de som har hemtjänst inte vänta in lådorna tills de kommit, eftersom de redan står i kylen, då vi kör veckoleverans.

Innan Ann-Louise kör iväg mäter hon att temperaturen i lådorna är rätt. Hon kontrollerar också att beställningslistorna på papper – här är det inte appar eller mail som gäller – för nästkommande vecka är med och att packningen stämmer så beställningarna hamnar rätt. Sedan kör vi iväg. Några lådor lämnas i stationshusets lokaler och säljs i cafét till privatpersoner som kommer förbi för att köpa lunchlåda.

 

Efter några besök har Ann-Louise mötts av lika många ”Åh, så härligt att du kommer!” som ”Tusen tack!”. Hon har också erbjudit en äldre dam som var mitt uppe i att storstäda sin lägenhet, att fortsätta hemma hos henne själv och fått ett ”Aldrig i livet!” till svar. Följt av ett skratt. Matlåde-leveransens sociala funktion är påtaglig.

För tillfället delas lådorna ut på fyrtiotalet adresser, men det tillkommer någon på listan, nästan varje vecka. På nästa stopp hamnar vi hos Marianne Roos. Hon kikar i veckans låda och plockar upp dem en efter en: Fläskkarré med potatisgratäng, Ugnsstekt falukorv med tomat och ost som serveras med mos, Rostbiff med potatissallad och Stekt lax med vitvinssås. Därefter konstaterar hon nöjt:

– De här rätterna är goda allihop! Det är rejäl mat och så stora portioner att det ofta räcker med en halv. Jag brukar beställa 4 lådor varje vecka, det räcker. Vi får lämna synpunkter om det är något vi inte tycker är bra, till exempel så är det svårt att få till fisk i matlåda. Förr var det ingen sallad, men det har vi påpekat och idag fick jag min första salladsbox. Det ska bli gott!

Beställningslistorna innehåller sju olika rätter och vill man, kan man beställa fler av samma rätt, något som inte är aktuellt för Bertil Eriksson:

– Nej, nej! Jag beställer alla sju rätter – man lär ju byta så man inte får skörbjugg! Jag är ganska duktig att äta även om kroppen är mager, så jag äter hela lådan. Och jag blir mätt – det är ordentlig husmanskost. Raggmunken är så satans god!

Matlådorna levereras på det sätt som beställaren själv vill. Coronasäkert på trappen till de som vill det och inne på bordet hos de som vill det, men självklart alltid på avstånd. Efter ungefär halva rundan lämnar jag pick-upen, men Ann-Louise fortsätter för att sprida matglädje till de äldre och för att småprata om ditten och datten, vilket är precis lika betydelsefullt som själva matlådan.