Vasaloppet varslar 12 tjänster

Vasaloppet varslar 12 tjänster

Den gångna vintern som inte bjöd på några stora snömängder i kombination med Coronapandemins efterdyningar gör att Vasaloppet nu tvingas till åtgärder i form av besparingar, för att komma i balans. Det är i dagsläget oklart om Vasaloppets kontor i Sälen kommer att beröras av detta varsel eller inte.

För att säkra upp årets Vintervecka och säkra skidspåren för alla deltagare i samtliga lopp krävdes kostsamma lösningar och utmaningarna stannade inte där. Coronapandemin var ett faktum och man tvingades tänka om och göra Sommarveckan till ett helt nytt arrangemang – Hemmavasan. Trots att det blev väldigt lyckat med över 16 000 anmälningar, så har år 2020 varit ett hårt slag mot organisationens ekonomi. Totalt sett högre kostnader kontra lägre intäkter gör att ledorden framöver i Vasaloppsorganisationen blir: besparingar och effektivisering.

Ett första steg blir att göra om organisationen och varsla 12 anställda.

Johan Eriksson, ställföreträdande vd på Vasaloppet. Foto: Vasaloppet

– Vasaloppet har haft många tuffa utmaningar genom åren men 2020 har varit riktigt besvärligt och har satt organisationen på prov. Det är aldrig roligt att göra sådana här åtgärder men utifrån det år vi har haft så är det nödvändigt för att Vasaloppet ska stå starkt i många år framöver. Nu i vinter siktar vi återigen på att kunna ta emot våra deltagare här i Vasaloppsarenan och vi blickar därefter vidare mot Vasaloppets 100-årsjubileum år 2022, säger Vasaloppets tillförordnade vd Johan Eriksson i ett pressmeddelande.

Malungsbladet når Johan Eriksson på telefon: Kommer Vasaloppets organisation i Sälen att bli berörd av varslet?

– Det kan jag inte svara på idag, det är för tidigt. De fackliga förhandlingarna startar på måndag.