PG Skinn har fått en ny ägare: ”I juli trodde vi att vi gick ut genom dörren för sista gången”

PG Skinn har fått en ny ägare: ”I juli trodde vi att vi gick ut genom dörren för sista gången”

Martin Key Mann heter mannen som köpt PG Skinns fabrik i Gärdås. Killen från Varberg, som spelade elitbasket fram till 20-årsåldern, men som sedan dess har jobbat med mode. Han har tidigare producerat jackor i Italien, men hans vision har alltid varit att ha en egen fabrik i Sverige som kan producera hans kollektioner. Dessutom är han mån om att den kunskap och erfarenhet kring skinnhantverket som många i Malung besitter, bevaras. I och med köpet av ”den sista skinnfabriken i Malung” slår han därför två flugor i en smäll.

För Helen Matsson och Gertrud Hanis som tidigare var anställda hos PG Skinn är Martin inget nytt ansikte. Nu jobbar de som timanställda i hans bolag.

– Vi känner honom ganska väl! Vi har sytt jackor till honom från och till i många år. Det känns bra att han vill satsa på att bevara hantverket. När vi gick ut genom dörren här i juli trodde vi att skinnepoken var slut och att vi aldrig mer skulle komma tillbaka, men vi hade fel, skrattar de båda.

Helen Matsson är mönsterkonstruktör och jobbar nu som timanställd för PG Skinns nye ägare.

När Coronan slog till i mars var det som att trycka på en knapp, berättar de – allt tog bara tvärstopp. Nu är det åter positiva tongångar, tack vare uppköpet och det finns många idéer på vad som ska hända framöver, men exakt hur det blir med allt återstår att se.

Tidigare kunder är givetvis välkomna att reparera och renovera sina gamla plagg eller köpa nya. Bara för att man byter ägare betyder det inte att man aldrig mer kommer att göra en ”PG-jacka” igen.

Martin Key har ett eget varumärke i samma namn och har jobbat med mode drygt 15 år. (Pressbild)

– Varumärket kommer att finnas kvar i någon form. På vilket sätt vet jag inte riktigt än, säger Martin. Jag har även ett varumärke som heter Martin Key som kanske har en liten annan målgrupp än de klassiska PG-jackorna, men fortfarande en bred målgrupp, säger Martin.

Varumärket Martin Key har en del artister och kändisar som kunder, men även privatpersoner i 30-60-årsåldern. Företaget har en butik på Östermalm i Stockholm och håller på att öppna en webbshop.

– I Sverige finns ytterst få som kan detta hantverk, därför är jag så otroligt glad över att Helen och Gertrud vill jobba kvar, de är fantastiskt duktiga på det de gör. Jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte kände till Malung och dess skinnhistoria förrän jag för sex år sedan gick förbi en butik i Stockholm där det stod: ”Handgjorda skinnjackor från Malung”. Jag blev nyfiken, åkte hit och träffade Ola. PG Skinn gjorde en, två och tre jackor till mig, till att börja med. Idag har jag 10-talet modeller i ungefär 40 olika varianter.

Gertrud Hanis är skinnsömmerska. Hon är glad att Martin gått in som ny ägare och att han månar om att bevara hantverket.

Än så länge syr Helen och Gertrud jackor till varumärket Martin Key, men inom kort kommer de att  producera även för andra varumärken. Idag jobbar Martin för fullt för att få igång produktionen med samarbetspartners och kommer göra allt i sin makt för att bevara det fantastiska hantverk och arv som han menar att Malung har.

– Martin kommer med en skiss och sedan för vi en dialog kring plaggen där vi bidrar med vårt kunnande, säger Helen. I hans plagg finns en del mer ovanliga skinn som till exempel laxskinn – det är spännande. Det finns också en alldeles ny kollektion där vi får jobba mycket med älg- och renskinn.

En interiör från butiken "Martin Key" på Östermalm i Stockholm. (Pressbild)

– Han är driftig och kreativ och han vill ta vara på den kunskap vi har. Helens mångåriga erfarenhet av mönsterkonstruktion gör att vi kan sy måttanpassade plagg. Med den kunskapen kan kunden få exakt det den vill ha, det får man inte med importerade plagg som är massproducerade. Jag tror det är oerhört viktigt att vara rädd om det faktum att det är ett hantverk som nu får en chans att bevaras. Det känns bra, konstaterar Gertrud.

Martin bekräftar Gertruds tankar:

– Det är enkelt att köpa en jacka i eller från en större fabrik utomlands, men du kan aldrig få ett plagg så att det känns som ”ditt” på ett bättre sätt än i Gärdås. Den kunskap som de här damerna besitter är unik. Det finns planer på att delge den kunskapen även till andra genom att till exempel anordna kurser, där man exempelvis kan få sy sin egen väska.

I Gärdås finns en hel del stuvbitar av läder.

När det gäller den nya kollektionen berättar Martin att namnet är ”nitton83” och är synonymt med fabrikens startår – den går tillbaka till rötterna. Han tror och hoppas på en större efterfrågan av närproducerat material från älg-, hjort och renskinn. I kollektionen värnar han om naturens resurser, då de i företaget själva ansvarar för garvning av skinn och följer hela resan från det att djuret skjutits tills det blivit en jacka eller väst. Det innebär att allt läder kommer från vilda skandinaviska djur och skinnen produceras i begränsad upplaga. Efterfrågan styr alltså inte produktionen, utan överensstämmer med naturen. Han är stolt över de skickliga samarbetspartners, jägare, garverier och sömmerskor som hanterar lädret i alla stadier.

Mönstren till olika jackor är oändligt många...

Innan Martin började jobba med att producera egna plagg hade han designat för andra varumärken och stora webbshoppar. Han har även jobbat som stylist, det visuella är hans grej.

– Jag passade aldrig in i skolvärlden, mitt område är det kreativa och det entreprenöriella. Är det så att någon i bygden vill renovera eller laga sin jacka så finns nu möjligheten kvar att göra det, det är bara att komma förbi! Skulle det vara så att någon vill låta oss göra deras drömjacka, så lovar jag att vi bjuder på bubbel!

Helen pressar delar av den första pälsen de syr till varumärket Martin Key.