Se filmklipp längst ned på sidan.

För ungefär en vecka sedan inledde den sitt besök i kommunen, maskinen som på fackspråk heter flishugg, men som till vardags går under smeknamnet ”Huggen”. Huggen är blott två månader gammal och införskaffades av Anderssons Åkeri från Insjön. Pappa till denna fascinerade maskin är företaget Albach i Tyskland. På sitt tre veckor långa besök i dalgången arbetar den och dess personal på uppdrag av Mellanskog Norra Dalarna.

Huggen och dess förare Lars Lindkvist påbörjade sitt uppdrag i början av förra veckan, nere i Yttermalung. Sedan dess har de arbetat sig norrut och denna vecka befinner de sig i området kring Lima och norrut, ända upp till Sörsjön.

Huggen är en av två likadana maskiner i Dalarna.

– Den här maskinen är rätt unik med tanke på att det bara finns 12 stycken av den i Sverige och vår Huggen, som vi kallar den, är den elfte av dessa. I Dalarna finns bara en likadan maskin. Huggen kostade 8 miljoner i inköp, plus att vi därutöver måste investera i ytterligare en lastbil som kan frakta flisen som den producerar, berättar Lars.

Den käkar trä av olika slag till frukost, lunch och middag.

Den arbetsuppgift som Huggen utför som ingen annan, är nämligen att bokstavligen tugga i sig bränsleved, av alla olika träslag. Därefter bearbetar den de skogliga biprodukterna med sina stålkäftar och i sin järnmage omvandlas de till energiflis som sprutar upp i skyn, likt snö från en snöslunga. Flisen landar sedan tryggt i stora högar på ett lastbilsflak. Ljudet på några meters avstånd tillåter inga konversationer utan ett ”Vad sa du?”, lite då och då.

Lars Lindkvist sitter i förarhytten och manövrerar gripklon. Anders Westerlund jobbar för Mellanskog som har beställt Huggens tjänster. Stefan Joons och Amanda Rönnholm kör lastbilarna som transporterar flisen till terminalen i Malungsfors.

– Den kan tugga i sig trä och producera mellan 200-300 kubikmeter flis i timmen, med hjälp av de sex knivar som fungerar som tänder. Den fixar allt från tunna grenar till tjockare stockar. För att köra den krävs lastbilskörkort och en grundlig skoglig kunskap, så man vet hur råvaran fungerar, fortsätter Lars.

Till sin hjälp har Lars kollegorna Amanda Rönneholm och Stefan Joons, som båda kör de lastbilar som 2-4 gånger per dag transporterar flisen från ”matplatsen” till terminalen i Malungsfors. Antalet gånger som de åker per dag är givetvis beroende av hur långt från terminalen de befinner sig. Under tiden flisen transporteras till Malungsfors förfyttar sig Huggen och Lars till nästa ”matplats”. Flisen lastas med hjälp av hjullastare över till tågvagnar, för senare avfärd mot Stockholm och kraftvärmeverket i Värtahamnen.

Lars visar Huggens "tänder".

Beställare av Huggens tjänster är Mellanskog Norra Dalarna där Anders Westerlund är skogsinspektor.

– Det trä som äts upp av Huggen kommer från våra skogsägare i norra Dalarna. Vi förser tågen från terminalen i Malungsfors med 3000 kubikmeter flis varje gång vi lämnat av en leverans och lasten lämnar bangården.

Amanda är redo för att köra iväg till timmerterminalen med ett lass flis.

Totalt lastas ovanstående mängd på 18 vagnar. Anders framhåller hur viktigt det är att förse tågtrafiken med råvara, nu när järnvägen äntligen är på plats. Huggen utgör en viktig del i den leveranskedjan.

I Malungsfors lastas flisen på tågen som avgår mot Värtahamnen i Stockholm.

Det tog mellan 7-8 minuter för Huggen att sluka bränsleveden på bilderna, som låg precis norr om gamla Skinnarbadet. Det kan vara svårt att tro på om man inte sett den ”in action”, men det är sant. En liten glimt av hur den jobbar (och låter) ser ni i filmklippet nedan.