LYKO: E-handelsföretaget växer så det knakar

LYKO: E-handelsföretaget växer så det knakar

Reportage ur tidningen Sälenweekend nr. 2, 2020 

Den 15 november 2018 togs det första spadtaget och drygt ett år senare står butik med tillhörande salong och lager färdigt.
– Vi växer så det knakar, det är roligt att kunderna uppskattar det vi gör, säger VD Rickard Lyko.

Lyko är ett ledande e-handelsföretag på marknaden inom skönhet- och hårvårdsprodukter.
Företaget börsnoterades 2017 och satsar nu helhjärtat på ett nytt automatiserat varulager parallellt med ny butik. Detta för att klara av den snabbt ökande försäljningsvolymen och för att få ett effektivare flöde.

Idag sysselsätter Lyko ungefär 650 anställda runtom i hela landet då det finns 37 butiker i Sverige och en i Norge. Centrallagret, huvudkontoret och den nya butiken är belägen i Vansbro i Dalarna och det är dit jag har begett mig för att träffa VD:n Rickard Lyko och butikschef Malin Wetterberg.

Mitt i skogen, strax utanför Vansbro, dyker den toppmoderna, svarta byggnaden täckt med en enorm lysande Lyko-logotyp oväntat upp. Jag parkerar bilen på parkeringen och går in genom dörren till den nya butiken. Malin, en ung, blond sprallig tjej, hälsar glatt på mig när jag kommer in i butiken. Butiken känns trendig och fräsch med den vita avskalade looken. Och man får känslan av att kliva in i ett snyggt badrumsskåp. Mängder av produkter i olika färger och former har prydligt radats upp på hyllorna. Där finns allt från smink, nagellack och håraccessoarer till schampo, balsam och parfymer.
  
– Det är jättekul att de väljer att utveckla i Vansbro! Att få vara med från början till slut känns häftigt. Man får utmanas och utvecklas, varje dag, säger Malin.

Den 500 kvadratmeter stora butiken invigdes 23 oktober 2019 och antalet besökare sedan dess har varit många.

– På invigningen var det otroligt mycket folk, verkligen över förväntan! Kön ringlade sig lång utanför på parkeringen och som mest var det en timmes väntetid i kassan, säger Malin överförtjust och fortsätter:
– Vi har jobbat så hårt och mycket, och ändå står alla i personalen där med ett leende på läpparna, det är helt otroligt, vilken resa vi har gjort. Vi är ett sjukt bra team!

Dörren öppnas och Rickard Lyko kliver in i butiken, iklädd Lykos arbetskläder. Detta för att han har varit på det gamla lagret och hjälpt till. Vi hälsar på varandra och samtalet fortsätter.

Det nya centrallagret är invändigt inte helt klart än men hela verksamheten beräknas vara på plats i de nya lokalerna under det första kvartalet av år 2020. 

Det är en anpassad lokal som kvadratmässigt är mer än dubbelt så stor mot det vi har haft. Automationen kommer göra så att delar av flödena blir mer effektiva, så att vi kan leverera på löftet som vi har till kunderna. Vi kommer att få ut mer kapacitet för att klara tillväxten samtidigt som vi kommer kunna sänka kostnaderna, säger Rickard ivrigt. 

Lykos sortiment består idag av ungefär 55.000 olika produkter vilket är mer än vad de konkurrerande kedjorna erbjuder. 

– Det som är unikt med butiken i Vansbro är att samtliga produkter kan nås via lagret, berättar Rickard.

Men då till frågan, hur kan man som butikssäljare hålla reda på alla produkter och vad dem ska användas till? Det är ju så många!

– Det går inte att hålla koll på alla produkter, skrattar Malin. Men det hjälper att ha koll på vissa märken. Sen är vi iväg på produktutbildningar vilket underlättar mycket för kunskapen och det är väldigt uppskattat bland personalen.

Gällande det breda sortimentet så spås det inte i hur produkter kommer att trenda under olika säsonger för att veta vilka man ska ha på lager.

– Vi köper in mycket av det som går och lägger det på lager, så kunden får i princip välja vad som ska funka och det ser vi som ett vinnande koncept, konstaterar Rickard.

Rickard gillar sitt utmanande jobb och att se hur företagets möjligheter växer i samband med ökad personal.

– Det är roligast att se hur människor växer i bolaget, för det är ju de som delvis gör att vi blir större. Sen är det såklart en utmaning att bibehålla och utveckla kulturen i bolaget och samtidigt fortsätta våga utmana.

Lykos e-handel är idag öppen till Sverige, Norge, Finland och Danmark där de även har kontor. Trots att branschen är tuff så ser framtiden för företaget ljus ut och förhoppningar om att kunna öppna fler butiker finns.

– Vi växer så det knakar, vi drivs av att ständigt förbättra oss och det är roligt att se hur verksamheten kan bli. Hittar vi rätt lägen för nya butiker så tror jag säkert att vi kommer öppna fler, säger Rickard.

Som avrundning på intervjun frågar jag Rickard, varför man ska handla på Lyko?

– Jag skulle säga för vårt breda sortiment och snabba leveranser. Men också för att vi har butiker med kunnig och tillmötesgående personal. Blir det något problem så löser vi alltid det.