Det luktar nytt och trots att det ännu är någon månad kvar till öppning så ser inredningen inuti den nybyggda flygterminalen förvånansvärt färdig ut. Bagagedropenheter, självbetjänande incheckningsautomater, taxfreeområde, gater, passkontroll och så vidare finns på plats. Utomhus ligger den 2,5 kilometer långa start- och landningsbanan med mängder av ljusramper klar sedan länge. Nu är det bara passagerarna som saknas.

Vid större byggnationer talas det ofta om olika flöden hit och dit. Hur viktigt det är att allt flyter på ett bra sätt. På en flygplats är bra flöden en grundförutsättning, annars blir det lätt kaos och säkerheten äventyras. Scandinavian Mountains, med den internationella flygplatskoden SCR, är inget undantag i det hänseendet, men det finns däremot en hel del saker där denna flygplats sticker ut från mängden, åtminstone i Sverige och till viss del även i världen.

Gunnar Lenman, VD
Gunnar Lenman, flygplatsens VD.

Den kombinerade avrese- och ankomsthallen är utrustad med helautomatiska incheckningsstationer där man får sin bagageetikett i form av en ”easytag”, vilken är mycket enklare att hantera än dagens. Till skillnad från större flygplatser där många reser med enbart handbagage, är detta ett ställe där, i princip alla, kommer att ha minst ett större bagage. Av den anledningen är det än viktigare att det går snabbt och smidigt. Till exempel har man valt att snedställa bagagedropsbanden för att skidor och snowboards lättare ska ta sig fram. Steg två i incheckningsproceduren är säkerhetskontrollen. På det området kommer saker och ting att förändras på flygplatser, under de kommande åren. VD Gunnar Leman pekar på några ouppackade trälårar en bit bort.

Flygplatsens fasad

– All utrustning här är framtidsutrustning, vi är först i Sverige med de flesta av de maskiner som finns nedpackade här. Säkerhetskontrollerna ställer till exempel mer och mer krav och de scannrar vi har för både människor och bagage läser av precis allt. Det innebär till exempel att du inte behöver packa ut din dator och liknande ur väskan under kontrollen. Ytan för säkerhetskontrollen är väldigt lång för en liten flygplats, men det är faktiskt för att allt ska gå snabbare och smidigare, vi har försökt tänka mycket på detaljer för att åstadkomma de optimala flödena. I och med att flygplatsen är liten ska den också vara personlig, vi har få bemannade enheter, personalen kommer istället att jobba på golvet och därmed vara närmare resenärerna.

Landningsbanan

Flygplatsens läge med de korta transfertiderna är den främsta usp:en (uniqe selling point) enligt Gunnar.

– Tänk dig att du ska flyga till alperna för att åka skidor. Var landar du? Jo, två till tre timmar ifrån skidorten. Det går inte att landa med ett stort, eller ens ett mindre, plan bland alptopparna. Här landar du mitt i fjällmiljön och har mindre än 10 minuters busstransfer Hundfjället. Det är helt unikt. I och för sig kan transfern bli lite längre om du väljer vår hundspannstransfer eller skotertransfer, men väljer du det färdsättet, så är förmodligen inte tiden det du prioriterar just då. Jag gissar att vi är helt unika, även när det gäller själva sätten att utföra transfern på, skrattar Gunnar.

Lampor

Genom flygplatsens fyra gater räknar man med att 40 000 resenärer kommer att förflytta sig under det första året. Målet är att fördubbla den siffran, år två. Intresset från flygbolag från Tyskland, Holland och Storbritannien som alla vill flyga till Sälen är stort. Det finns även flera intressenter från Asien. På sikt kanske det till och med kan bli aktuellt med fraktflyg.

Rörbäcksnäs kyrka
Den vita pricken mitt i bilden är Rörbäcksnäs kyrka.

– Vi ska jobba för att få hit de bolag som har de bästa och nyaste planen med minst miljöstandard och minst påverkan på miljön. Under de senaste 30 åren har flygbranschen blivit fantastiskt mycket bättre, så jag tycker inte att vi ska flyga mindre, men vi ska flyga bättre. Jag hoppas och tror att Scandinavian Mountains Airport blir en lättillgänglig port till exotiska miljöer för våra turister och en port till världen för oss som bor här. Redan i år kan du ta dig härifrån till London på dryga två timmar. Vill du sedan vidare, så ligger hela världen öppen för dig.

Det är en svindlande tanke. Det mest spännande är kanske att det från och med den 22:a december inte behöver stanna bara vid en tanke.

Fasaden på håll

Destinationer som är klara att flyga till eller från, redan denna säsong är:
SAS – London, Köpenhamn och Ålborg
Bra Flyg – Bromma, Göteborg, Malmö, Växjö, Ängelhom.

Maskinparken innehåller:
2 avisningsbilar, 2 brandbilar, 2 eldrivna bagagetryckar och 1 bil som kan mäta friktionen på landningsbanan.

Runtom flygplatsen sträcker sig ett 8 kilometer långt stängsel, som måste patrulleras varje dag för att kontrollera så ingen åverkan gjorts.

Om något oförutsett händer vid landning har flygplatsens brandmän kravet på sig att vara vid banänden på 120 sekunder.

Flygtornet är utrustat med 12 kameror som styrs via Sundsvall. Ingen fysisk person bemannar det alltså på plats i Sälen.

När flygplatsen öppnar består personalen av 25 personer varav 15 är fast anställda.

”Framtidsscannern” som scannar dina större väskor väger 6,5 ton. Och den ser allt.

Första inrikesplanet landar på morgonen den 22 december och flyger in från Malmö.
Det första utrikesplanet landar den 26 december. Det flyger in från Köpenhamn.