Det känns inte som att man går till jobbet – det är en livsstil!

Utanför entrén vajar den svenska och den norska flaggan i en ljum sommarbris. Det är lunchtid och på parkeringen samsas några bilar med ett gäng mountainbikecyklar. Ett fåtal steg in i butiken möts jag av butiksägaren Carl-Fredrik, som med ett leende brett som hela Västerdalälven, hälsar mig: ”Hjärtligt välkommen till ICA i Rörbäcksnäs!”

För drygt en månad sedan (1:a juli) tog Carl-Fredrik och hans fru Veronica över driften av byns fina lanthandel, som dessförinnan drivits i närmare 17 år av Bill Skogstad. 

– Det är ett förtroende och ett ansvar som förpliktigar att ta över och förvalta en sådan här fin butik. Vi ska göra vårt allra bästa för att den ska vara välmående och leva vidare för att kunna serva bybor, turister och cyklister. Och våra grannar på andra sidan gränsen förstås, ler Carl-Fredrik.

Carl-Fredrik är långt ifrån en gröngöling när det gäller butiksarbete. Under 90-talet var han butikschef på 

ICA Indianen i Ekshärad, där han ursprungligen kommer från. I början av 2000-talet arbetade han på ICA i Sälens by och på senare år har han och Veronica drivit jakt- och fiskebutiken CAVE i Rörbäcksnäs, där han och familjen bor sedan många år tillbaka. 

– Jag är en butiksmänniska. Jag gillar miljön, flödet och kontakten med kunderna. Det är mycket att göra och det är full fart, den ena dagen är aldrig den andra lik. Att driva en butik blir en livsstil, det känns inte som man går till jobbet, man bara är, helt enkelt. Och så har man kul under tiden. Jag älskar det!

Dagen för besöket är inte Veronica på plats, men annars är det hon, Carl-Fredrik och Veronicas systerson Hampus som, just nu, jobbar i butiken. En familjeangelägenhet med andra ord. Inom en greppbar framtid är de eventuellt redo för fler anställningar, men man vill skynda långsamt och få ordentlig koll på läget och sätta sig in i alla nya system och rutiner, innan man tar det steget.

 

– Hampus har bott borta några år, men ville hem till Näset igen och då passade det perfekt att vi kunde erbjuda honom jobb. Jag önskar ett fler ungdomar tog chansen att nyttja de fantastiska förutsättningar vi har här på orten. Är man friluftsfreak så är Rörbäcksnäs ”The place to be”, på riktigt! Det finns ett tjog intressen som du kan utöva här, ta bara: skoteråkning, skidor på både längden och tvären, fiske, jakt, cykling, vandring, ridning, – hur länge vill du att jag ska fortsätta? Hockeyfantasten i mig saknar kanske en ishall, men det finns ju i Malung, så det är inte heller omöjligt. Dessutom finns det garanterat jobb och ett stort utbud av restauranger och nöjesliv ett stenkast ifrån oss. I och med flygplatsen och den nya vägen som följer med den, kommer vi att ha 8-10 minuters resväg till Dalarnas största stad, under vissa vinterveckor. Som från förorten till Stureplan, typ. Kan det bli bättre?! 

 

 

Med sin totala och uppfriskande frånvaro av negativitet (tror inte det ordet existerar i hans vokabulär) fortsätter Carl-Fredrik att delge sina tankar och idéer kring butikens och byns framtid. Han berättar hur han tidigare varit med och byggt om ICA-butiker vid 4 tillfällen för att få bättre flöde och tydligare varuexponering. Han visar exempel på några förändringar som de redan hunnit göra i butiken, hur de flyttat pantapparaten lite mer avsides för att göra utrymmet framför mejeridelen luftigare. De har även kommit över ett begagnat parti av kundvagnar som är 10 centimeter bredare än de tidigare.

 

– Vi blev tvungna att stuva om och göra gångarna i butiken bredare, så att de nya vagnarna skulle få plats! 

 

Carl-Fredrik blir ovanligt tyst för några sekunder, ler finurligt och säger sedan:

 

– Eller nja, det var väl mer för att vi faktiskt ville ha bredare gångar och en luftigare butik, men håll med om att det lät kul!

 

Han använder sin erfarenhet, planerar, visionerar, men skyndar långsamt. Jag får känslan av att han vet precis vad han gör.

 

– Man ska inte sticka under stol med att det är tufft att driva lanthandel i dessa dagar, men man måste våga satsa och våga tro. Jag tror stenhårt på butiken och på Rörbäcksnäs och jag är inte den som ger mig i första taget. Den nya vägen till flygplatsen stärker min tro på att butiken kan leva kvar. I ock med den får vi fler förbipasserande gäster, på väg till Norge och Sälen. Det byggs som aldrig förr i vårt område, vi får fler och fler stugägare och turister som kunder, men numera finns även en sommarsäsong, mycket tack vare cyklingen. För 15 år sedan ”dog” allting i och med att skidanläggningarna stängde, numera är det egentligen bara maj månad som är lugn, om man får uttrycka det så. Vår butik kan dessutom erbjuda kunderna en totallösning. Förutom att vara en vanlig livsmedelsbutik är vi även system-, spel- och apoteksombud  och om allt går som jag vill har vi även ett litet bake-off-bageri, inom rimlig framtid. Utvecklingen går framåt och i den ska vår butik hänga med!

Carl Fredrik glömde några saker där, i all hast. Under den tid jag vistats i butiken har jag lagt märke till några cykelklädda kunder som köpt en fryst portionslåda och fått erbjudanden av Hampus i kassan om att värma den i butikens micro. Lättare lunchrestaurang ingår alltså också i totallösningen, liksom social samlingspunkt. Något som de flesta lanthandlar i vårt avlånga land förmodligen fungerar som. En nog så viktig funktion att fylla. Det jag ändå slås av i just denna butik, när jag smyger runt bland hyllorna för att ta några bilder, är ändå de konversationer jag råkar överhöra. Telefonen ringer, Carl-Fredrik svarar:

 

– God dag Inga-Lill! 

(någon pratar i andra sidan luren)

– Ja men, det är inga bekymmer det ser du – det löser vi!

Bild på cykelklädd tjej i R-näs

En cykelklädd tjej kommer in och frågar Hampus:

– Kan jag fylla på min vattenflaska här inne? 

– Självklart! Det finns en kran där borta. (Lägg till vätskestation i totallösningen)

– Vilken fantastisk service ni har på det här stället! Och förresten – räksalladen jag köpte nyss var otroligt fräsch och god!

 

Kanske hade jag bara tur och råkade vara inne i butiken samtidigt som nöjda kunder, men jag tvivlar på det. Det är sättet som kunderna bemöts på som gör det. Sättet man blir välkomnad på, den serviceanda som råder, engagemanget och glädjen som strålar ut från både Carl Fredrik och Hampus. Det är på riktigt. Det är äkta.