Längst ned i detta reportage kan du kolla in ett drönarklipp över hela Lötsjön.

Vägen till Rörbäcksnäs är smal och stundom rejält kurvig. Här är det inget tal om vägsalt, sand duger bra. Sista biten fram till målet Norra Löten, vid södra Lötsjön, är det skogsväg som gäller. Även den krokig och bitvis relativt brant, både uppför och nedför – ingen söndagsutflykt vintertid för den ovane bilföraren. Ändå är det just hit som bilförare från stora delar av Europa vallfärdar varje år.

Väl framme i Norra Löten möter man en sagolikt vacker utsikt över sjön, som ligger inbäddad av de omkringliggande, tallskogsbeväxta bergen. Det blir, än en gång när man färdas till olika platser i vår dalgång, tydligt varför många lockas hit tack vare vår fantastiska natur. Vid sjöns norra strand finns de tre hus som utgör byn Norra Löten. Ett är obebott, i det andra bor Löt Roger Olsson med hustrun Monica och i det tredje bor Rogers föräldrar.

Roger och Monicas hus i Norra Löten.

Det kan tyckas att de ljud man hör här begränsas till vindens sus eller gnäggande och råmande från Roger och Monicas hästar och nötkreatur. Eller möjligen ett och annat skall från deras hundar. Nej, nej. Fast man befinner sig långt ut i vildmarken är ljudet från gasande och bromsande bilmotorer det dominerande och tittar man ut en bit över sjön ser man de yrande snömoln som skapas av bilarnas sladdar.

Roger har sedan 1996 banor för iskörning med bilar över hela sjön. Hans farfar började ploga på 50-talet med sin Willys Jeep. Hans far fortsatte med detta och startade verksamhet med iskörning på det som idag är Scandinavian Mountains Airport, innan han så småningom förflyttade den till sitt hem i Norra Löten. Idén med iskörning startade dock redan under 60-talet då ett gäng kompisar från Rörbäcksnäs, Lima och Sälen körde små, lokala tävlingar med dåtidens rallybilar på sjön. Rogers far tänkte att det väl borde gå att göra en affärsverksamhet av? Han hade rätt.

Rogers farfars plogbil.
Sixten Martinsson startar i det lokala rallyt.

Idag har Roger kunder på plats från början av januari till mitten-slutet av mars, beroende på vilken typ av vinter som råder. Denna vinter är det drygt tusen personer som kört bil på södra Lötsjöns is. De kommer från Holland, England, Polen, Grekland och så vidare. 95% av kunderna är utländska. Roger jobbar med tre huvudaktörer som i sin tur skaffar kunder. En av dem, Martin DeWeerd från Holland har köpt ett hus en halv kilometer från Norra Löten, för att kunna vara på plats och serva de kunder han har. Samme Martin har även köpt in en egen bilpark som hans kunder får köra. När det är som allra mest att göra hjälps Roger och han åt, Martin jobbar efter devisen: We are all in it together!

Rogers uppgift är att hålla koll på isen och ploga banorna, som han hyr ut. Han arrenderar den tre kilometer långa sjön av Lima Fiskevårdsområde och har ett motorbanetillstånd från kommunen för sin verksamhet. Han kan ta emot fyra grupper samtidigt. Totalt plogar han två mil banor över sjön, vilket tar sammanlagt 11 timmar.

Många plogkäppar blir det på sjön.

Denna vinter har han dock inte behövt plogen lika mycket som normalt, men det milda klimatet har ställt honom inför andra utmaningar.

– Jag överdriver inte om jag säger att jag borrat över 1000 hål i vinter, förmodligen fler. Det är både min och kundernas livförsäkring. I år har det varit mycket stöpis och den är väldigt lurig och svår att få fason på. Jag släpper aldrig ut någon på isen innan den är minst 30 centimeter tjock. När det är vanlig kärnis, som är den absolut starkaste, behövs minst den tjockleken för att ha bärighet för ett fordon på fyra ton. Är det stöpis måste det vara minst 40 centimeter. Jag är ute på isen på ett eller annat sätt varje dag från jul fram till slutet av mars. Förra året var det en av kunderna som kallade mig för ”Ismannen”. Det ligger väl kanske något i det, skrattar Roger.

Roger i traktorn på väg ut på sjön för att finslipa isen.

Det finns tre olika banor, fördelat på 12 rundor, på sjön. En övningsbana för broms, undanmanöver och slalom, en för drifting (sladdkörning) och en för isdäck. Som mest kan besökarna vara 80 stycken i en grupp och de har möjlighet att även få lunch som Roger fixar via catering från Långflon. Förra året i mars hade södra Lötsjön besök av 250 bilförare under en helg. Det är hittills rekordet.

BillerudKorsnäs personal fick testa flera olika övningar ute på isen.

Den enda svenska grupp som i år har kört på banan finns på plats just den dag som Malungsbladet hälsar på. Det är en grupp på 16 personer med anställda från BillerudKorsnäs olika Dalakontor. I arla morgon har Roger, i vanlig ordning, preparerat isen och därefter har de inhyrda, professionella instruktörerna i säkerhetskörning Tom Björns och Hasse Gustafsson rekat och färdigställt en övningsbana.
Lars-Erik Busk är bas över skogsbolagets grupp. Det är andra gången han besöker Lötsjön för utbildningskörning:

– Utbildningarna här på Lötsjön känns oerhört proffsiga och seriösa. I vårt systematiska arbetsmiljöarbete har vi identifierat bilkörning på skogsvägar som

den högsta risken i vårt jobb. Övningarna vi får göra här är svåra att åstadkomma på något annat ställe, så detta är ovärderligt för oss och fantastiskt att vi har tillgång till det i vårt närområde. Vi kör med våra egna bilar för att lära oss hur just de fungerar. Det finns en massa modern teknik, t.ex. anti-sladd, i våra bilar som vi kan använda oss av i vardagssituationer. Det är väldigt nyttigt att få prova på iskörning och jag är övertygad om att även privatpersoner skulle har stor nytta av det.

Följ med på filmen och se hur vi väjar för en fiktiv älg…

En av de polska rallybilarna som tränar iskörning.

I södra änden av sjön finns idag ett polskt rallyteam som tränar på banan för isdäck. Några av dem har sovit i de husbilar som står parkerade ute på isen. Ljudet från deras kurvtagningar och rusningar på raksträckor skapar ett onaturligt ljudinslag över nejden.

– Ljudet från bilarna hörs väldigt mycket om vinden ligger åt rätt (eller fel håll) i förhållande till var du befinner dig. Och tvärtom – det hörs ingenting om vinden ligger åt motsatt håll. Ljudet kan höras flera mil bort, men då tappar det förstås styrka på vägen, så att säga. Som tur är har jag aldrig haft ett enda klagomål under alla de år jag hållit på. Det har sina fördelar att bo mitt ute i ingenstans, säger Roger och ler.

Löt Roger Olsson och Olaf Commijs, en kille från Holland som reser världen runt med kunder och utbildar dem i drifting (sladdning.)

Idag är det inte så vanligt, men förr testkörde olika bil- och däckfirmor sina fordon på Lötsjön. Good Year har haft stora tester på sjön och Volvo har testkört mycket. En speciell kund som Roger aldrig glömmer är Opel.

– För ungefär 15 år sedan arrenderade Opel hela sjön för att få vara här själva. De skulle lansera en ny modell, testa den på iskörning och fotografera den. Jag och Monica fick inte heller se den och skulle hålla oss utom synhåll. Jag vet fortfarande idag inte vilken modell det var.

Verksamheten på Lötsjön har spridit sig via hörsägen. Roger har inte behövt lägga varken pengar eller energi på marknadsföring. Han skänker en tacksamhetens tanke till ”word of mouth” som har gjort jobbet åt honom. Just nu har han en förfrågan från SM i iscross, som blev inställt, om de kan få komma och köra med 40 ekipage hos honom. Inför kommande säsong är även en ny större aktör intresserad av att flytta sin verksamhet till Lötsjön, då de förmodligen tvingas lägga ned på hemmaplan, där deras aktuella sjö inte längre funkar och det har blivit för trångt för parkeringsplatser. Angenäma problem, eller snarare utmaningar, med andra ord. Iskörningsverksamheten är Rogers levebröd under ett par månader under vintern. Vad gör han då resten av året?

Monica och Roger har många järn i elden.

– Jag jobbar med vintervägsbygge, avverkningsplaneringar och specialfällningar åt Bergkvist Siljan Skog. Sedan har jag och Monica nötkreatur, hästar, hundar och så vidare som ska skötas om. Förut drev vi även restaurangen Longhorn inne i Rörbäcksnäs, men det blev lite för mycket. Vi är väl typiska mångsysslare skulle jag säga.

Det är några få veckor kvar av, inte bara av Rogers verksamhet, utan även allmänhetens säsong ute på isarna med pimpelspön, skotrar och skridskoåkning ute på isarna. Roger vill därför höja ett varningens finger för vårisarna:

– Man ska ha stor respekt för vårisarna, de är svårt att veta hur de fungerar. Jag skulle säga att säsongen tar slut när solen börjar lysa ordentligt och det blir plusgrader på nätterna. Då bildar isen tappar under den släta, fina ytan. UV-strålarna äter upp isen underifrån på något knepigt vis. Isen ser fin ut, men är i själva verket är den porös och farligt lömsk. Man bör vara väldigt försiktig.

Stöpis: Is som fryser på när det snöar. Det är den sämsta isen som är porös och så fort det blir plusgrader så lossar den.
Kärnis: fruset vatten utan inbladning av snö.
6-hjuling eller snöskoter används för att staka ut banorna.
Plogkäpparna som Roger stakar banorna med sitter med 40 meters mellanrum, vilket ger ca. 500 käppar totalt.
Kunder: Roger jobbar med tre huvudaktörer som i sin tur bjuder in grupper av förare. De flesta grupper stannar 2-3 dagar medan Martin och Olaf stannar i uppemot 6 veckor. 99% av kunderna är företagskunder, ytterst få är privatpersoner.

Delar av kunden Martin DeWeerds egna bilpark.

Här syns hela Lötsjön och dess ”vägnät”. Fotograf: Olaf Commijs