”Att driva UF-företag är det roligaste vi gjort hittills i skolan”

Organisationen Ung Företagsamhet (UF) har funnits sedan 1980 och har sedan dess gett gymnasieungdomar och på senare år även högstadieelever chansen att under ett par terminer driva ett eget företag och få både teoretiska och praktiska kunskaper i entreprenörskap. På Malung-Sälens gymnasieskola har organisationen varit aktiv sedan början av 90-talet. I år drivs 11 UF-företag i två årskurser, på tre olika program.

Elin Gunnarsson är UF-lärare på Malung-Sälens gymnasieskola.

För Handels- och ekonomiprogrammen i Malung ingår UF-företagandet som en del i kursen ”Entreprenörskap och företagande”. Elin Gunnarsson är elevernas UF-lärare och skolans UF-samordnare.

– Eleverna lägger företagandet på den nivå de själva väljer. De måste genomföra vissa moment men det finns egentligen inga gränser, varken uppåt eller nedåt gällande tid och engagemang.

Från skolans sida jobbar man för att alla elever skulle få möjlighet att driva UF-företag, förhoppningsvis kan det bli verklighet redan nästa år.

– Att driva UF-företag är en nyttig erfarenhet för alla, oavsett vilket program man läser. Man lär sig väldigt konkret hur man driver ett projekt och man utvecklas mycket som person.

Under våren i årskurs två för man börjar fundera över vad man vill göra i sitt företag och i början av höstterminen körs en kick-off där representanter från bland annat Företagarna är med, för att eleverna ska få kontakter som de kan ha som rådgivare i sitt företag. Det är elevernas eget ansvar att skaffa en rådgivare utifrån deras behov, som ett komplement till de kunskaper de själv har. Vid behov hjälper skolan givetvis till med detta.

– Nytt för i år var att vi tillsammans med Ung Företagsamhet arrangerade något som kallas ”Draknästet” i oktober. Samtliga företag presenterade sin företagspitch inför en jury från Företagarna och de två vinnande företagen vann en timmes rådgivning med juryn.

My Nygårds tillverkar armband av glaspärlor.

I lektionssalen just denna dag har Handelsprogrammet lektion och tre företag är på plats. My Nygårds driver ensam Rainbow UF, där hon tillverkar armband av glaspärlor. En del av vinsten kommer hon att skänka till Stockholm Pride.

– Idén till armbanden kom väldigt spontant. Jag hade egentligen bestämt mig för en annan produkt, men på registreringsdagen kollade jag på TikTok och såg ett inlägg om HBTQ-personer och jag ställde mig själv frågan: Hur kan jag hjälpa dem?

Mys monter är givetvis "rainbowifierad".

My var en av vinnarna i ”Årets Affärspitch”, med motiveringen att hon hade ”ett starkt engagemang, sakkunnighet i frågan och ett tydligt kundvärde kopplat till sin idé.” Hon har ännu inte använt sin vinst, men det har inte hindrat henne från att börja med marknadsföring och försäljning.

– Min målgrupp är alla människor. Jag har marknadsfört mig och sålt främst via Instagram och Facebook. För att kunna köpa in pärlor och annat material har jag sålt riskkapitalsedlar till min familj.

Klara och Elins smakfullt inredda monter för Dala Glas UF, som dessvärre får stå kvar i skolsalen detta år.

Klara Gunnarsson och Elin Spielmann driver Dalaglas UF tillsammans. De gillar att designa saker och valde därför att måla dalamotiv på vackra glas. De hade en tanke klar redan innan sommaren och även en rådgivare.  

– Det här är det roligaste vi har gjort hittills i skolan. Vi har annars båda lite svårt för ekonomi, men här får vi lära oss det mer handgripligen, det är jättebra! Vi lägger ned mycket tid på vårt företag även utanför skolan. Faktiskt helt frivilligt, säger de med ett skratt.

I väntan på motivmallar till sina glas har de skaffat riskkapital från föräldrar och släktingar för att kunna köpa in glasen, men för att kunna skapa sin monter har de fått låna glas från sin leverantör, så länge. Montern var tänkt att användas under julskyltningen som nu dessvärre inte blir av på grund av pandemin.

– Det har varit mycket roligt jobb bakom skapandet av montern och det kändes som att den blev bra. Därför är det extra tråkigt att julskyltningen blev inställd, då det är ett unikt tillfälle för oss att visa våra produkter för ortsbor, som ofta är våra potentiella kunder. Nu får vi förlita oss till sociala medier istället.

Tjejerna intygar det som deras lärare redan påtalat; att de tycker de växer som personer i arbetet med UF-företaget. Det är annorlunda och nyttigt att få ta helt eget ansvar, något som de tror sig ha stor fördel av inför framtida utmaningar.

Fardin och Aziz vill att svenskar ska få använda högkvalitativ saffran från Afghanistan i årets julbak.

Doften från bordet där Fardin och Aziz sitter avslöjar att deras företag handlar om något som är förknippat med juletidens fikastunder – de har valt att sälja ekologisk saffran, handplockad i Afghanistan.

– Efter fem år i Sverige har vi förstått att man inte kan odla saffran här, säger Fardin med glimten i ögat. Vi har testat den saffran som finns i affärer här, men tycker att den som vi nu, med hjälp av en leverantör i Falun, erbjuder har mycket bättre kvalitet – det är hela pistiller som man får krossa själv och de smakar mer, helt enkelt. Man behöver ungefär hälften så mycket för att baka lussebullar. Vi vill att svenska konsumenter ska få ta del av den.

Killarna har redan börjat sin försäljning och har fått bra feedback. Deras mål är att sälja upp till 500 gram eller mer och lyckas de med det, kommer de att skänka en del av vinsten till Svenska Afghanistankommittén, som kämpar mot barnarbete i Afghanistan.

Burkar med hela saffranspistiller som kunden själv maler.

Deras rådgivare är en affärsinnehavare i Stockholm som har mångårig erfarenhet av att importera produkter från Afghanistan. Dessutom vet han mycket om prissättning och marknadsföring, så Fardin och Aziz har lärt sig mycket av honom. Deras leverantör stöttar deras satsning på företaget genom att ta betalt först efter att varorna är sålda, på så vis behövde de inget riskkapital.

– Det är jätteroligt att driva UF-företag! Vi får de grundläggande kunskaperna, hur man ska starta och driva. Det här är en bra praktik och en bra erfarenhet inför arbetslivet. Man får prata med människor och lära känna folk. Jag vill ha ett eget företag i framtiden, en butik av något slag, kanske med kläder, säger Fardin.

Killarna berättar också att de genom UF-företaget lärt sig mycket om miljö- och hållbarhet, när de tagit fram förpackning, funderat på hur de ska leverera, hur de ska marknadsföra sig och så vidare.

Den lila färgen i deras monter kommer från saffransblommans kronblad.

I konceptet som drivs av Ung Företagsamhet ingår även ett tävlingsmoment, för de som vill. Man kan tävla om nästan allt – bästa produkt, bästa innovation, bästa affärsplan, bästa logotype och många fler. Först avgörs lokala tävlingar där man går vidare till regionfinaler och där kan man gå vidare till riksfinalerna. De som driver företagen vid skolan i Malung har valt att vara med i lite olika tävlingar, beroende på vad som passat dem bäst. I februari varje år utses bästa UF-företaget i Malung-Sälen.

I och med att julskyltningen inte blir av kommer läraren Elin att istället göra ett Facebookevenemang ”Julhandla av Malungs UF-företag”, som sträcker sig över två veckor där eleverna får visa sina företag med respektive produkter och tjänster.

Alla företagen har på sig fram till påsk att sälja. Därefter ska de avveckla firman, betala tillbaka riskkapital, sälja av eventuellt restlager, redovisa, göra bokslut och så vidare. Med tanke på den entusiasm som eleverna visar på dessa lektioner kommer det förmodligen inte att vara några som helst problem.

My sammanfattar det kort och koncist:

– Det här är favoritlektionen, varje vecka!