Johan Anderblad från Bolibompa har blivit barnboksförfattare: Enligt barnen i Malung ska nästa bok om Bojan handla om en snöskoter eller en pistmaskin

Johan Anderblad från Bolibompa har blivit barnboksförfattare: Enligt barnen i Malung ska nästa bok om Bojan handla om en snöskoter eller en pistmaskin

I 20 år jobbade han som programledare på Bolibompa. 2017 skrev han sin första barnbok ”Bojan och brandbilen”. Hittills har ytterligare fyra böcker i Bojan-serien utkommit och den sjätte kommer i vinter. Böckerna handlar om Bojan och olika fordon som han är fascinerad av. Igår besökte ”Bolibompa-Johan” Malung med sin show ”Det tutar och blinkar”.

Biblioteket hade bjudit in till två eftermiddagsföreställningar, där den senare ställdes in på grund av för få anmälda. På den fortsatta turnén till Mora och Sollerön är alla föreställningar fullbokade. Annika Hansson på biblioteket tror det har att göra med det rådande smittoläget i Malung.

– Vi hade 13 deltagare på den första föreställningen och vi kunde ta emot 30 per föreställning. Jag tror att folk är försiktiga och tar det säkra före det osäkra.

De som var på plats var väldigt nöjda. Barnen var i allra högsta grad engagerade och bidrog glatt med egna erfarenheter och tjänstgjorde på Johans initiativ som både sirener och fiktiva brandsbilsbyggare. Showen är alltså interaktiv och involverar barnen.

Det var få, men engagerade åhörare på Johans show. Böckerna är illustrerade av Filippa Widlund.

– Jag är grön när det gäller biblioteksturnéer, men jag tänkte att man måste göra något annat än att bara läsa ur boken. Jag ställer en massa frågor och fångar upp deras svar. Vad behöver man för att bygga en brandbil? Vilken utrustning måste en rökdykare ha? Utifrån detta växer föreställningen fram. Barnen säger ibland vad som helst – det brukar bli drag, säger Johan

Föreställningen anordnades i IOGT-NTOs lokaler för att säkerställa avståndsrekommendationerna. Handsprit fanns vid både in- och utgång.

– Arrangörer runtom i landet gör allt de kan för att få till stånd dessa arrangemang. Man måste börja lätta upp restriktionerna, vi kan inte lägga ned landets kulturverksamhet på obestämd tid, konstaterar Johan bestämt.

Johan Anderblad jobbade tidigare som programledare på Bolibompa. Idag är han författare till de populära Bojan-böckerna. Foto: Ulrica Zwenger

Böckerna om Bojan har gått bra och Johan ångrar inte att han bytt bransch, han är fast i bokvärlden, även om saker och ting ofta tar lite längre tid där. Några av de faktaserier han gjorde för SVT handlade om just fordon och rullar fortfarande i TV-rutan.

– Fordon är min fascination. Som ung hängde jag i garaget på landet i Södermanland och var väl någon slags wannabe till de som kunde meka. Jag var aldrig bra på det, men kan fortfarande återskapa känslan av hur det var att stå där i garaget. I böckerna kan jag plocka upp saker ur uppväxten och ta dem till modern tid.

Johan tyckte att det fanns ett tomrum när det gällde barnböcker på fordonsområdet. Faktaböcker rådde det ingen brist på, men sällan i kombination med en dramatisk saga. Genusperspektivet var också ofta frånvarande.

– I böckerna om Bojan är det mamma som är expert på alla sorters fordon. Hon har kört nästan alla och jobbat som både brandman och polis. Ofta involverar jag djur på något vis också. Det kan till exempel vara en älg som räddas från tåget – det kanske är sådant som kan inträffa häromkring, skrattar Johan.

Att få åka runt på bibliotek är den allra roligaste delen av författarskapet tycker Johan. Biblioteksverksamheten upplever han som likställd över hela landet och de har bra möjligheter att anordna kulturevenemang.

– Jag får se stora delar av landet och möta publiken. Det är roligt att möta läsarna på deras hemorter. Här i Malung fick jag idag lära mig att nästa bok om Bojan borde handla om en snöskoter eller en pistmaskin, det hade jag aldrig fått höra i Malmö.

Böckerna om Bojan riktar sig till barn som är 3-6 år. Johan har också börjat skriva ungdomsböcker, den första är färdigskriven och kommer ut nästa år. Bok nummer två är under bearbetning. Han håller sig kvar på fordonsområdet, men brandbilar och grävmaskiner har bytts ut till EPA-traktorer och mopeder. Kan de bli populära i just denna kommun månntro?