Han är uppvuxen i Vallerås med datorer som ett av sina största fritidsintressen. Dataintresset höll i sig och har fört honom till många platser runt jordklotet – både i den verkliga och i den virtuella världen. Nu har han landat i en villa i Älvsjö med sin familj. Förut arbetade han hundra procent med att utveckla dataspel i företaget DICE. Idag driver han egen firma och utvecklar ett eget spel samt konsultar åt bl.a. Nordisk film, samt på Embark där han kör en produktionsledningsroll.

Jösses så många jobbuppdrag du har…vad innebär de olika uppdragen? Hur hinner du med?
Jag startade mitt spelföretag efter att ha jobbat i diverse COO- och utvecklingschefsroller på DICE och EA under 19 år och kände en längtan tillbaka till det småskaliga som omväxling. Jag ville också ta upp programmeringen igen som präglat mycket av min uppväxt. Vid sidan av den egna utvecklingen kör jag en del konsultarbeten, dels för att finansiera mitt eget projekt dels för att komma ut och träffa folk. Jag ingår i en grupp i Nordisk Film som tar fram beslutsunderlag, analyser och rekommendationer för potentiella företagsköp. På sistone har jag spenderat upp till 80% av min tid i en produktionschefsroll på Embark. Faktum är att jag jobbar mindre nu än under mina tidigare år inom DICE och EA. Som mest hade jag hand om utvecklingsbiten för studios i Stockholm, Göteborg, Los Angeles, Vancouver, Montreal och England. När man var klar med arbetsdagen hemma så vaknade USA och man jobbade vidare sent varje kväll. Dessutom var det otroligt mycket resande. Det var en fantastiskt rolig och lärorik tid men fungerade dåligt med familj och barn. Det var huvudorsaken till att jag slutade och startade eget för att kunna spendera mer tid med familj och vänner.

Hur påverkas Embark av Coronaviruset?
Embark klarar sig bra då företaget redan tidigare var uppsatt för att kunna arbeta distribuerat om man ville. Produkten är helt digital och vi kör våra möten på Skype och videokonferenser och har all dokumentation på molnet sedan tidigare.

Du håller på att utveckla ett helt eget dataspel. Kan du ge oss en hint vad det handlar om?
Idén föddes som en reaktion på det faktum att kostnaden och tiden för att ta fram spel har vuxit till abnorma proportioner på senare år (en Battelfield-titel på DICE kunde ta över 3 år för 300+ personer). Jag ville se hur man kan producera om man är helt ensam och måste tänka om helt från grunden istället för att förlita sig på en enorm produktionsorganisation. Ur detta föddes en idé om att bygga ett rollspel där banor, dialog, historia och annat är helt genererat av datorn själv istället för att man skriver det för hand. Inte minst att generera beskrivningar och dialog är utmanande och väldigt roligt då det är en salig blandning av programmering, språk, psykologi och annat. Jag gav mig själv tre år för att slutföra produkten men under den tiden har det blivit både ett barn till och en hel del konsultarbete så jag håller på att revidera den planen.

Vad gör du när du inte jobbar…?
Jag är väldigt mat- och dryckesintresserad och lagar mycket mat. I källaren har jag ett mikro-bryggeri där jag och en kompis brygger öl titt som tätt. Jag läser många böcker, i synnerhet innan jag ska somna. Detta sker i mindre skala nu dock då våra två barn (en 8 månader och en snart 4-åring) tar upp all tillgänglig tid och lite till.

Hur föddes ditt intresse för datorer och specifikt för spel?
Jag började programmera i unga år och vi startade en grupp som reste runt och tävlade i programmering, datorkonst och musik på olika tävlingar i Europa. Detta har fortgått fram tills idag även om vi inte har tid och ork att vara lika aktiva längre. Många spelbolag på den tiden startades ur grupper som vår och DICE var ett sådant exempel. Tack vare att jag kände dom började jag arbeta där och på den vägen var det.

Varför är dataspel ”beroendeframkallande” hos både barn och vuxna?
Det kommer nu ut mängder med spel för alla smaker och åldrar vilket gör att det finns något för alla. Detta har medfört att spelbranschen sedan flera år är markant större än musikbranschen och filmbranschen kombinerat och är den största underhållningsformen nu med bred marginal.
Folk tycker det är roligt att spela och formatet passar väl in i det digitala samhället vi lever i idag.

Vad betyder Malung för dig?
Framför allt är det fäboden i Gravberget jag tänker på när jag tänker på Malung. Jag spenderade mina somrar där som barn och jag har många fina minnen därifrån. Ena sonen blir bilsjuk så vi har haft problem med att ta oss dit på somrarna men vi ska göra ett nytt försök i sommar då jag vill att mina barn också ska få uppleva fäboden och skogen.

Lär du dina barn att prata Malungsmål?
Även om jag förstår Malungsmål har det till min mors stora förtret aldrig fallit sig naturligt för mig att tala det själv. De få ord mina barn kan har hon lärt dem.